El programa Alba contra la prostitució i explotació sexual atén una mitjana de cinc dones al dia en el primer any de funcionament
La vicepresidenta i consellera d’Igualtat i Polítiques Inclusives, Aitana Mas, ha destacat amb motiu de la celebració del Dia Internacional contra l’Explotació Sexual i la Tracta de Persones, “l’èxit” del programa Alba impulsat per la Conselleria, que en el seu primer any de funcionament ha atès 1.564 dones víctimes d’explotació sexual, fet que suposa una mitjana de cinc persones al dia.
La vicepresidenta s’ha sumat a la commemoració, el 23 de setembre, del Dia internacional contra l’Explotació Sexual i el Tracta de Persones, per insistir en la importància i la necessitat de “prevenir i combatre” l’explotació sexual i el tràfic de persones, i d’atendre “amb eficiència i qualitat” les dones víctimes d’aquestes situacions “perquè puguin sortir del context en què es troben amb alternatives com el programa Alba els ofereix”.
El programa Alba és una iniciativa posada en marxa per Igualtat l’octubre del 2021 i el seu èxit radica, segons ha assenyalat Mas, a la feina que realitzen les unitats mòbils del programa “que es desplacen allà on hi ha les dones prostituïdes per fer la detecció i acompanyar-les sempre amb una atenció directa i integral”.
El projecte s’emmarca dins de l’Estratègia Valenciana contra les Violències Sexuals, i busca donar resposta immediata i urgent a aquestes dones a través del Sistema Públic Valencià de Serveis Socials, ha assenyalat la vicepresidenta.
Atencions realitzades
El balanç del programa des del 15 d’octubre del 2021 fins al 31 d’agost d’aquest any informa de 1.564 dones ateses i 7.119 atencions de diversa tipologia realitzades pels equips que integren el programa.
Els equips, un a cada província, estan integrats per un total de 9 persones professionals: dues treballadores socials, dues educadores socials, una psicòloga, una advocada, una integradora social, una dona supervivent amb formació en mediació que assessora i acompanya l’equip, i una administrativa.
La directora general de l’Institut Valencià de les Dones, María Such, ha explicat que les professionals, a més d’oferir atenció a les oficines, “realitzen sortides mitjançant unitats mòbils a les zones i llocs on es té coneixement o indicis que es desenvolupen activitats de explotació sexual”.
Quan les dones entren al Programa Alba, ha indicat Such, reben “assessorament i atenció social integral en tots aquells aspectes que necessitin i que en promoguin la promoció personal i social, l’accés i la inserció en els recursos comunitaris per a la sortida de la situació explotació sexual”.
La intervenció també inclou atenció psicològica per promoure aquells factors de resiliència que els permeti fer un projecte vital satisfactori per a elles. També es treballa l’adquisició d’habilitats prelaborals i de qualificació professional, a més d’oferir-los atenció jurídica.
Del total d´atencions, ha indicat la directora general, 4.978 han estat atencions de caràcter social, 932 jurídiques i 612 atencions psicològiques. Així mateix, s’han realitzat 354 atencions vinculades a la cerca de feina i 243 de tipus formatiu, a més de 452 plans d’atenció individualitzat.
El programa també ofereix a les dones allotjament immediat en cas que no el tinguin i vulguin abandonar la situació d’explotació en què viuen. En aquests casos, se’ls explica la seva situació legal i les seves possibilitats, i se’ls acompanya en el procés de sortida de la situació en què es troben, utilitzant els serveis existents a la xarxa pública. Pel que fa a ingressos en recursos residencials, s’ha facilitat allotjament a 59 dones i 22 filles i fills menors a càrrec seu.
D’altra banda, el Programa Alba també desenvolupa accions de sensibilització i prevenció de l’ús de la prostitució, i treballa coordinadament amb les Forces i els Cossos de Seguretat de l’Estat, Fiscalia o Jutjats, en aquells casos en què detectin situacions que puguin ser constitutives de delicte.
En aquests casos, es preveu oferir a les dones víctimes acompanyament especialitzat i l’acolliment immediat a la xarxa residencial de dones víctimes.
Informació i Foto: Generalitat Valenciana