DestacatMés notícies

El Banc de Llet Materna de la Comunitat Valenciana va alimentar 456 nadons prematurs el 2021

El Banc de Llet Materna de la Comunitat Valenciana va processar l’any passat un total de 1.569 litres aportats de forma desinteressada per mares donants, i porta 412 litres en els quatre primers mesos del 2022. A més, tots els departaments de salut dediquen esforços a la promoció i suport de la lactància materna, segons una enquesta recent. Aquestes dades han estat conegudes coincidint amb la commemoració, el 19 de maig, del dia Mundial de la Donació de Llet Materna.

El Banc de Llet Materna del Centre de Transfusió va registrar en 2021 un total de 308 mares donants (167 de València, 105 d’Alacant i 36 de Castelló) i, 246 van ser de nova incorporació.

El gest altruista d’aquestes dones respon, en part, a la tasca de sensibilització que desenvolupen “els i les professionals de l’àmbit d’assistència primària i especialitzada, que són claus en la formació, la informació basada en l’evidència científica i el suport perquè les dones puguin prendre amb llibertat les decisions que considerin més convenients en benefici de la seva salut i de la dels nadons”, en paraules de la secretària autonòmica de Salut Pública i del Sistema Sanitari Públic, Isaura Navarro.

Les donacions van permetre l?any passat distribuir des del CTCV un total de 890 litres de llet materna a les unitats neonatals de l?Hospital Universitari i Politècnic La Fe; Hospital Clínic Universitari de València; Hospital Doctor Balmis d’Alacant; Hospital d’Elx; Hospital General Universitari de Castelló i Hospital de Sant Joan. Aquestes donacions van servir per alimentar un total de 456 nadons prematurs de la Comunitat Valenciana.

El balanç continua sent positiu des del començament del 2022 (fins a l’abril), quatre mesos en què s’han distribuït 194 litres de llet que han beneficiat 140 nadons. Això ha estat possible gràcies a la continua solidaritat de 183 mares solidàries (d’elles, 99 són de nova incorporació aquest any).

Entrevista i anàlisi microbiològica per donar llet materna

Qualsevol mare sana amb la lactància correctament instaurada i els hàbits de vida saludables pot donar llet materna. Per fer-ho, cal adreçar-se a un dels tres hospitals de referència i superar un procés de selecció que consisteix en una entrevista clínica i en una extracció que se sotmet a una anàlisi microbiològica. Les donants reben instruccions i material per a l’extracció i conservació adequades de la llet.

Els hospitals de referència en donació de llet materna són:

La Fe (tel.: 961.24.56.80; e-mail: bancoleche_dslafe@gva.es);

General de Castelló (tel.: 638.287.874; e-mail: bancoleche_hgucs@gva.es) i General d’Alacant (tel.: 965.91.34.32; e-mail: cen_neonatos@gva.es)

Beneficiós per al nounat i també per a la mare

Per conèixer l’abast de la promoció de la lactància materna, la Conselleria de Sanitat Universal i Salut Pública, des de la Secretaria Autonòmica de Salut Pública i del Sistema Sanitari Públic, ha fet una enquesta a professionals dels diferents departaments. L’estudi revela que en tots es dediquen esforços a la promoció i el suport de la lactància materna, que és una de les formes més eficaces i naturals de garantir la salut dels nens i nenes i que resulta beneficiós també per a les mares.

De fet, la llet materna conté anticossos que protegeixen de malalties pròpies de la infància, i els nens i nenes alletats són menys propensos al sobrepès i l’obesitat ia patir diabetis. Per part seva, les mares que alleten presenten un menor risc de patir càncer de mama i d’ovari.

A més, la promoció de la lactància materna en el context de la humanització en l’atenció a l’embaràs, el part i el puerperi constitueix una prioritat per a la Conselleria, com recull el Pla de Salut de la Comunitat Valenciana d’acord amb l’Estratègia Mundial per a la Salut de la Dona, Infància i Adolescència de l’Organització Mundial de la Salut i l’Estratègia de Salut Sexual i Reproductiva de la Comunitat Valenciana.

Comissions de Lactància Materna

Els resultats de l’enquesta mostren també que pràcticament tots els departaments disposen d’una comissió de lactància, l’àmbit d’actuació de la qual és tant hospitalari com d’atenció primària a 18 i només hospitalari a 4 departaments (Castelló, Sagunt, València-La Fe i Alacant-Sant Joan).

Aquestes comissions són les encarregades, entre altres coses, d’impulsar la humanització de l’assistència al naixement i la lactància (IHAN). Quant a això, 18 dels 24 departaments estan en alguna de les diferents fases d’implementació d’aquesta iniciativa, un projecte internacional engegat per l’OMS i UNICEF que promou una atenció de la màxima qualitat en l’assistència al part, naixement, lactància i alimentació dels nens i nenes petits.

Informació i Foto: Generalitat Valenciana

Deixa un comentari

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Descobriu-ne més des de Notícies Dígitals

Subscribe now to keep reading and get access to the full archive.

Continua llegint