CulturaDestacatMunicipis

Bibiana Collado, Chelo Felip i Miracles Hernández guardonades aquest any a Borriana amb el premi ‘Dia de la Dona’

La regidora d’Igualtat, Maria Romero, ha fet públic el nom de les guardonades aquest any, 2022, amb els premis ‘Dia de la Dona’, seleccionades pel jurat entre totes les candidates proposades, que en aquesta edició han estat Bibiana Collado a proposta de l’Associació Feminista Zenobia Camprubí, Chelo Felip a proposta de l’AMPA Novenes de Calatrava i Milagros Hernández a proposta de les religioses de la Consolació.

Maria Romero ha felicitat les premiades i ha indicat que l’homenatge i el lliurament del reconeixement públic ‘Premi Dia de la Dona 2022’ tindrà lloc el dissabte 26 de març al saló de Plens de l’Ajuntament en un acte públic que comptarà amb l’assistència de la corporació, les Reines Falleres i nombroses autoritats. També es convida a participar cada any les dones que han rebut aquesta distinció en covocatòries anteriors.

Cal recordar que l’Ajuntament de Borriana convoca anualment els premis Dia de la Dona a través d’unes bases públiques que busquen la implicació del teixit ciutadà en la presentació de candidatures. Els premis s’atorguen per tal de reconèixer i homenatjar públicament dones rellevants de la ciutat que destaquen bé per la seva trajectòria en l’àmbit social o professional o bé per la seva destacada trajectòria vital.

De fet, el premi pot ser el reconeixement a tota una trajectòria o bé merèixer-se per alguna acció concreta, però, en tot cas, es tracta de qüestions que repercuteixen en benefici de la igualtat entre dones i homes.

El nombre de premis establert que l’Ajuntament de Burriana concedeix anualment és de tres, sense distinció de rang o ordre, i consisteixen en el lliurament d’una placa acreditativa i el reconeixement públic que el seu nomenament suposa per a les dones premiades.

Les candidatures per a la concessió daquests premis es poden formular a proposta raonada de la persona titular de la Regidoria amb competències en matèria dIgualtat i, també, per les institucions, corporacions, associacions, fundacions o entitats de la localitat o dàmbit supramunicipal.

També poden fer propostes als premis la Comissió Municipal de Participació Ciutadana i Serveis Socials, i els partits polítics, però en queden excloses les candidatures que sol·liciten el premi per a si mateixes o per a les organitzacions a les quals representen.

Bibiana Collado Cabrera

Bibiana Collado és escriptora, professora, investigadora i poeta nascuda a Borriana el 1985. Llicenciada en Filologia Hispànica per la Universitat de València, on també va fer el Màster d’Estudis Hispànics Avançats i va defensar la seva tesi doctoral sobre la poesia cubana contemporània escrita per dones.

Aquesta tesi va ser duta a terme gràcies a una Beca de Formació de Professorat Universitari del Ministeri d’Educació i Ciència, que li va permetre fer estades de recerca a la Facultat d’Arts i Lletres de la Universitat de l’Havana ia la Universitat Autònoma Metropolitana de Mèxic .

Actualment combina l’escriptura creativa amb la docència, és professora de llengua i literatura a secundària i batxillerat i ha impartit classes a la Facultat de Magisteri de la Universitat de València. A més, ha estat la responsable del taller de poesia de la Universitat durant dos anys. Ha publicat nombrosos llibres que han estat guardonats amb diferents premis. El seu darrer poemari publicat és Violència (La Bella Varsòvia, 2020).

Chelo Felip

Chelo Felip, de 71 anys, va començar la seva trajectòria professional de molt jove estudiant barreteria a València i treballant amb els millors modistes confeccionant tocats per a espectacles de l’època. Més tard com a bona emprenedora va obrir al carrer Major una botiga de vestits de núvia i altres cerimònies, confeccionant ella tots els tocats.

Posteriorment, Chelo es va dedicar a la venda, impartint cursos de formació per a altres persones venedores, aconseguint el premi a la millor formadora general d’Espanya dins de l’empresa Holyday Magic, i després li van oferir portar el departament des de Madrid, oferta que va decidir declinar interposant la criança de les seves tres filles a les seves perspectives laborals.

Passats uns anys i quan les seves filles ja eren grans va prosseguir la seva vida professional dins de la costura, i va ser la primera dona que va obrir una botiga de disfresses a Borriana, tant confeccionats a mida com per a lloguer i per a grups, i també camises per a penyes. Com a pionera del negoci de la disfressa acudien clients de tota la província. Posteriorment, va començar a col·laborar amb la companyia Xarxa Teatre confeccionant el vestuari per a molts dels seus espectacles.

A día de hoy sigue colaborando con diferentes entidades municipales que acuden a ella buscando apoyo para llevar adelante sus proyectos, como en el caso de varias fallas o el Centro Juvenil Porta Oberta. Se trata además de una mujer que ha realizado una ciudadanía activa implicándose en diferentes luchas sociales y políticas hasta que se ha visto obligada a reducir su ritmo de vida notablemente por una enfermedad contra la que sigue luchando.

Milagros Hernández

Milagros Hernández es una mujer de 86 años nacida en el Madrid de la posguerra, que llegó a nuestra ciudad tras haber recorrido muchos kilómetros en carro con su familia por no tener un domicilio fijo. Finalmente se afinca en Burriana donde ha tenido un total de 13 hijos. Víctima resiliente de violencia de género consigue rehacer su vida con mucho esfuerzo y trabajo.

Tras superar dos embarazos que no llegaron a buen término fue capaz de hacer frente a la crianza y cuidado de 11 hijos y compaginarlo con el trabajo remunerado con una entereza y capacidad digna de ser referente para las mujeres de nuestra ciudad.

En su difícil trayectoria vital ha desempeñado trabajos de asistenta, recolectora de naranja y uva, cocinera, segadora, y escardando arroz en el delta del Ebro. Finalmente se refugió con las monjas de la Consolación, donde durante 25 años ha estado trabajando para ellas como limpiadora y cocinera al mismo tiempo que sacaba adelante a sus hijos sola pero con entereza, constancia, esfuerzo y dignidad.

Informació i Foto: Ajuntament de Borriana

Deixa un comentari

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir els comentaris brossa. Apreneu com es processen les dades dels comentaris.

Descobriu-ne més des de Notícies Dígitals

Subscribe now to keep reading and get access to the full archive.

Continua llegint