Arcadi España anuncia que el tram Teulada-Gata de Gorgos de la Línia 9 del TRAM d’Alacant entrarà en servei a principis del 2022
El conseller de Política Territorial, Obres Públiques i Mobilitat, Arcadi España, ha comprovat l’evolució dels treballs de renovació de via del tram Teulada-Gata de Gorgos de la Línia 9 (Benidorm-Dénia) del TRAM d’Alacant, actuacions que formen part de les obres de modernització daquesta línia que executa la Generalitat.
Abans de fer un recorregut en un tren en proves, el conseller ha anunciat que «la Generalitat obrirà la circulació ferroviària d´aquest tram durant els primers mesos de l´any 2022, una vegada completades les obres i el preceptiu període de proves».
Arcadi Espanya ha estat acompanyat al llarg del recorregut per l’alcalde de Gata de Gorgos, Josep Francesc Signes, directora gerent de Ferrocarrils de la Generalitat Valenciana (FGV), Anaïs Menguzzato i la secretària autonòmica d’Obres Públiques, Transports i Mobilitat Sostenible, Maria Pérez.
Segons ha subratllat Arcadi Espanya, «la modernització de la Línia 9 del TRAM d’Alacant és una de les obres més grans d’infraestructura pública que duu a terme la Generalitat a la Comunitat Valenciana, amb una inversió global de més de 150 milions d’euros» «.
Pel que fa a les obres de renovació entre Teulada i Gata de Gorgos, compten amb un pressupost de 15,1 milions d’euros i afecten uns sis quilòmetres de via. Paral·lelament, FGV està executant també la renovació del tram de 10,9 quilòmetres de via que uneix Gata de Gorgos i Dénia, amb un pressupost de 14,5 milions d’euros.
El conseller ha explicat que «després de la propera finalització de les obres de renovació de via fins a Dénia, que també han inclòs la tramviarització del traçat al municipi, el 2022 es continuarà treballant en la construcció de la variant del viaducte sobre el Quisi a Benissa , obra ja adjudicada per FGV, i s’iniciarà el procés de contractació per actuar als ponts d’Algar i Mascarat, cosa que farà possible completar la modernització de la línia el 2023».
«Entre les actuacions ja completades, les que estan en marxa o en tramitació administrativa i les obres previstes, la inversió de la Generalitat a la Línia 9 del TRAM d’Alacant puja a més de 150 milions d’euros que permetran millorar la comunicació i la vertebració d’aquesta zona i, en definitiva, millorar la qualitat de vida dels veïns i veïnes” ha destacat Arcadi España.
Actuacions de renovació
Amb les actuacions de renovació FGV pretén aconseguir una modernització integral d’aquests trams de la Línia 9 pel que fa a carril, travesses i balast. Els treballs tenen com a objectiu millorar les condicions de seguretat, afavorir el confort de lusuari, la durabilitat de la via i la reducció del manteniment.
L’estat d’una bona part de la infraestructura d’aquest tram, sobretot terraplens, drenatge i els talussos n’han requerit actuacions de consolidació.
Aquesta actuació, igual que la resta que s’executen en aquesta Línia 9, són susceptibles de ser cofinançades per la Unió Europea. El conjunt d‟aquestes inversions té per objecte mantenir i millorar les condicions d‟explotació, garantint la regularitat i la qualitat del servei amb uns estàndards similars a la resta de la xarxa a Alacant.
Rehabilitació del pont sobre el riu Gorgos
Com a part d’aquestes obres, FGV ha completat la rehabilitació del viaducte sobre el riu Gorgos a Gata de Gorgos. El pont és obra de l’enginyer de Minas José Carbonell i el projecte es va completar de manera definitiva el 1913, amb una estructura de 200 metres de longitud.
Els treballs realitzats han permès eliminar la cobertura vegetal dels alçats dels murs dacompanyament del viaducte; netejar la superfície de les voltes mitjançant mètodes no agressius per a la pedra; reposar peces de carreu danyades; retirar la via existent i garantir l’estabilitat superior davant del pes del tauler ampliat i les noves càrregues d’ús.
Informació i oto: Generalitat Valenciana