Ximo Puig destaca que la Generalitat treballarà amb l’Ajuntament de Rocafort per convertir la Casa dels Poetes en espai de referència per a la cultura
Puig s’ha pronunciat així en l’acte commemoratiu del 80 aniversari de la mort de Machado celebrat a Vila Amparo, situada a Rocafort, on l’autor va residir entre novembre de 1936 i la primavera de 1938, coincidint amb el període en què València va ser capital de la II República i que, segons ha recordat el president, posseeix «no només un valor històric sinó també arquitectònic, artístic i patrimonial».
El president ha reivindicat la vigència del llegat del poeta andalús en l’actualitat i ha subratllat el seu compromís amb els valors democràtics «com a eina de transformació» i amb la cultura «com a arma de combat».
Durant l’acte, el president i l’alcalde de Rocafort, Víctor Jiménez, han signat un protocol d’intencions entre la Generalitat i l’Ajuntament de Rocafort per a la rehabilitació i utilització conjunta de Vila Amparo, immoble que l’Administració autonòmica va comprar el 27 de desembre de 2018 per 1,4 milions d’euros, i que està catalogat com a Bé de Rellevància Local.
En virtut d’aquest protocol d’intencions, que tindrà la seva plasmació en un posterior conveni, la Generalitat s’encarregarà de l’elaboració del projecte de rehabilitació de l’immoble, tenint en compte l’opinió de l’Ajuntament. Les dues administracions concretaran, de comú acord, l’ús i gestió de l’immoble. El consistori manifesta a més, a través d’aquest acord, la seva intenció de col·laborar en la gestió i manteniment de l’immoble com a espai cultural i de dotar-lo de contingut, en col·laboració amb la Generalitat, per dur a terme el projecte Casa dels Poetes.
El cap del Consell, per aquest motiu, ha afirmat que la Generalitat ha realitzat «un esforç» perquè aquest immoble «pel qual també van passar intel·lectuals com Rafael Alberti, Max Aub, María Zambrano, Pablo Neruda o Octavio Paz» sigui ara » patrimoni dels valencians «i vagi a convertir-se» en un lloc de referència per a la cultura de la nostra Comunitat «.
Un «lloc de memòria»
El president ha rememorat que va ser en aquest habitatge de Rocafort on, al juny de 1938, Machado va compondre el sonet dedicat al polític i militar comunista Enrique Líster, pel que ha assegurat que Casa dels Poetes «és un lloc de memòria en el sentit mateix de la Llei Valenciana de Memòria Democràtica «, que va ser aprovada a les Corts el 2017.
Puig ha recordat que en la seva estada a Villa Amparo també es va demostrar «el compromís de Machado amb els valors republicans i amb la cultura» a causa de la participació del poeta en el II Congrés Internacional d’Escriptors en Defensa de la Cultura, ja que, com president d’honor del Congrés, Machado va dirigir un discurs el 10 de juliol de 1937 al que va defensar la cultura com «cultura vigilant».
El president ha al·ludit també a la tasca investigadora de l’historiador Ian Gibson, present a l’acte, en què s’apunta que la vida i la poesia de Machado són part del liberalisme i de l’humanisme espanyol que va lluitar a contra corrent des del segle XIX fins a l’ derrota de la República el 1939, així com que, gràcies a aquest hispanista, es coneix que el poeta pertanyia a una família intel·lectual i liberal en la qual es distingeix «l’estima per la fraternitat i l’espiritualitat».
«Per ells, i no per la força de les seves accions en el camp de batalla, s’erigeix a Machado com un símbol antifranquista i de memòria democràtica», ha continuat Puig, que ha destacat que el poeta mai va dissimular la seva preocupació i el seu neguit per la situació d’Espanya i que la seva vida «va acabar amb la fi de la guerra i amb ella va sucumbir l’humanisme».
Puig ha assegurat, així mateix, que, si l’assassinat de García Lorca el 1936 dibuixava «la imatge més negra de la barbàrie feixista durant la Guerra Civil», la mort d’Antonio Machado a Cotlliure fa 80 anys va representar «el menyspreu de qui va vèncer per els valors ètics i polítics que han de sostenir qualsevol societat civilitzada «.
A l’acte també han participat el conseller d’Hisenda i Model Econòmic, Vicent Soler, i la consellera de Justícia, Administració Pública, Reformes Democràtiques i Llibertats Públiques, Gabriela Bravo, que han recitat poemes d’Antonio Machado, acompanyats pel trio clàssic de la agrupació Musical de Rocafort.