Torreblanca es prepara per viure unes festes patronals que uneixen tradició, cultura i participació
Torreblanca es prepara per tornar a viure un moment més esperat de l’any. Les festes patronals ompliran els carrers de la localitat de música, pólvora, tradició, activitats culturals i trobades veïnals del 23 d’agost a l’1 de setembre, amb un programa pensat per mantenir vius els costums del municipi i, alhora, oferir propostes per a totes les edats.
La programació arrencarà el diumenge 23 d’agost amb el tradicional Pregó, que aquest any anirà a càrrec de Miguel Pueyo San Martín. La jornada començarà al matí amb activitats infantils i una sessió de ioga i moviment, abans que, a la tarda, els carrers es converteixin a l’escenari de la gran Cavalcada del Pregó. Gegants i capgrossos, grups de danses, dolçainers i tabals, xarangues, associacions culturals, carrosses i les reines i dames de les festes acompanyaran una desfilada que donarà el tret de sortida oficial a uns dies de intensa activitat. La nit conclourà amb ball i discomòbil.
Un dels grans eixos de les festes serà la celebració del 450è aniversari de la Carta Pobla, una efemèride que tindrà un protagonisme especial el dissabte 22 d’agost, com a avantsala de les festes. Aquell dia s’inaugurarà a l’ermita de Sant Francesc una exposició de gravats del torreblanquí Joaquín José Fabregat, conegut com a “Grabador Fabregat”, i se celebrarà una gran mascletà. A la nit tindrà lloc l´acte institucional commemoratiu, que inclourà la projecció d´un vídeo sobre els 450 anys d´història de la Carta Pobla, un reconeixement a les associacions culturals i el lliurament dels premis del concurs d´engalanament de carrers. La jornada culminarà amb l’estrena de l’himne Cant a Torreblanca, composta per Vicent Jaume Almela Eixau i Ximo Fabregat Ripollés i interpretada per Yasmin Müller, Vicente Ombuena i la Unió Musical de Torreblanca.
«Aquestes festes són una oportunitat per trobar-nos, per compartir les nostres tradicions i per gaudir de Torreblanca amb tota la intensitat que mereix. Aquest any, a més, vivim una celebració molt especial pels 450 anys de la Carta Pobla, que ens permet mirar cap a la nostra història i sentir-nos orgullosos de tot el que hem construït com a poble», destaca l’alcaldessa de Torreblanca.
Després del Pregó arribaran jornades dedicades a algunes de les tradicions més arrelades de la localitat. Sant Bartomeu, Santíssim i Montà vertebraran bona part de la programació, amb actes religiosos, música, activitats infantils, gastronomia i propostes vinculades a la cultura popular. Les festes també inclouran una gran jornada de Paelles, a més de concursos, actuacions i activitats organitzades amb la participació d’associacions i col·lectius locals.
La diversió prendrà especialment els carrers durant les nits temàtiques. La Nit de Disfresses, la Nit Eivissenca i les nits Remember oferiran diferents ambients per a públics de totes les edats, mentre que les actuacions musicals i les orquestres completaran una programació nocturna dissenyada per prolongar la festa fins ben entrada la matinada.
La tradició taurina tornarà a tenir un pes destacat, amb diferents activitats i festes al llarg de la setmana, sempre acompanyats per les propostes de les penyes i col·lectius vinculats a aquesta tradició a Torreblanca. També hi haurà espai per a l’esport, música, jocs infantils i activitats familiars.
El programa arribarà a la recta final el 31 d’agost i l’1 de setembre amb la Colla Roscaderos i la jornada de fi de festes, que posarà el colofó a deu dies en què Torreblanca tornarà a convertir-se en punt de trobada per a veïns, familiars i visitants.
El regidor de Festes, Paco Doménech, ha explicat que «volem que tothom trobi el seu espai a les nostres festes, des dels més petits fins als nostres grans. Hem preparat un programa ampli i divers gràcies també al treball de les associacions, penyes, col·lectius i persones que fan possible que aquestes celebracions segueixin tenint aquest caràcter tan nostre», assenyala.
Torreblanca es disposa així a gaudir d’unes festes que miren al futur sense renunciar a les seves arrels i que, en un any tan simbòlic com el del 450è aniversari de la Carta Pobla, reivindiquen la història, la identitat i la capacitat d’un municipi per celebrar-hi unit les tradicions.
Informació i Foto: Ajuntament de Torreblanca