Sanitat

La Universitat d’Alacant llança una iniciativa de coordinació per a les sortides de la població infantil

Alumnes d’últim curs de Dret i Dret i Criminologia de la Universitat d’Alacant i integrants de la Clínica d’Interès Públic i Inclusió Social de la Facultat han elaborat un tríptic virtual que inclou suggeriments i recomanacions de coordinació, així com dades de les normatives que es s’apliquen a les sortides dels menors en aquesta situació d’estat d’alarma. El treball recull suggeriments per a les famílies i centra la seva atenció en els col·legis i associacions de mares i pares com a potencials catalitzadors de la iniciativa.

La formació rebuda en aquests anys ha estat la que les ha motivat a enfocar el tema com “una qüestió de coordinació, de ponderació dels valors en joc i d’atenció a les diferents realitats de la població infantil”. D’aquí que la seva iniciativa s’hagi emmarcat en les més d’una dotzena d’accions de l’Voluntariat d’Emergència Social Col·lectiva que coordina el Vicerectorat de Responsabilitat Social, Inclusió i Igualtat de la UA.

A l’hora de plantejar-se la manera de desenvolupar la iniciativa asseguren que “li vam donar voltes a si el millor era que aquesta coordinació es fes per comunitats de veïns, per associacions veïnals, etc. A la fi vam veure el que és evident: les escoles (molt especialment amb la implicació de les AMPAs) són la institució on resideix l’autoritat perquè una proposta així sigui viable “. En aquest sentit, el treball aposta pel potencial dels col·legis dels diferents barris per arribar a les seves nenes i nens, “el que permetria construir condicions per a la igualtat dels menors a l’marge de les realitats familiars dels petits”. La base d’aquesta decisió es troba en el fet que “les escoles tenen legitimitat per contactar amb les famílies. Professors, pares i mares de les AMPAs compten amb destreses per aconseguir generar idees de coordinació a l’almenys d’una part important de la població infantil”.

La iniciativa constitueix un treball que permet apropar la normativa i les recomanacions a les famílies. El fullet accentua el que està en joc: la salut pública pel caràcter molt contagiós de l’covid-19, i la necessitat de joc a l’aire lliure de la població infantil. Expressions com “bombolla de quarantena” o #adosmetros, presents en el fullet, pretenen ajudar a que la població de totes les edats interioritzi les mesures de distanciament imprescindibles durant els propers mesos a les nostres sortides.

fullet

El fullet que han dissenyat les alumnes de la Clínica d’Interès Públic i Inclusió Social de la UA està estructurat en sis parts. D’una banda, trobem la normativa vigent que s’aplica a les sortides de menors durant l’estat d’alarma, segueix amb recomanacions com ara que els menors no toquin el mobiliari urbà, l’ús de mascaretes o la importància de rentar-se la mans. El tercer es refereix a les joguines, recorda que cal desinfectar-i es recomana l’ús d’aquells que afavoreixin el distanciament amb l’entorn, com poden ser les bicicletes, o patins. El quart proposa disposar d’un pla per programar la sortida amb antelació, el que permetrà controlar millor els temps i llocs pels quals es transiti. El cinquè fa referència als elements a evitar pels menors, com poden ser aquells que puguin portar-se a la boca o pilotes i recomana també evitar les zones de major aglomeració de persones o les hores amb més aglomeracions així com recomana la “bombolla de quarantena “, mitjançant la qual evitar envair la distància de seguretat. Finalment, el sisè punt, proposa obrir un canal de comunicació tipus WhatsApp / Telegram / Facebook utilitzat per cada col·legi / AMPA per aportar idees sobre les sortides, la seva programació i coordinació. Es tractaria d’alguna cosa similar a les “sortides a l’pati diferenciades per grups”, però al carrer.

El projecte aposta perquè col·legis i AMPAs generin idees i propostes per desenvolupar algun tipus de catàleg de lleure infantil col·lectiu coordinat que sigui compatible amb la distància entre els nens quan surtin al carrer. “Qualsevol cosa que impliqui un disseny col·lectiu: un safari botànic, algun tipus de joc de pistes al barri, un concurs de fotografia infantil … propostes en què cada nen produís alguna cosa i després es pogués compartir a través de les xarxes socials (per exemple en una plataforma on hi hagués més una guia en línia per als col·legis d’una ciutat, poble, província) o ja de tornada a l’escola d’aquí a uns mesos “, com recull el document que han elaborat de suport al tríptic.

La Clínica, la població infantil i el context normatiu derivat de l’COVID19

La clínica està orientada a reflexionar sobre la pràctica jurídica a partir d’una immersió en un camp específic de la mateixa o, més exactament, a analitzar críticament la repercussió que en un determinat col·lectiu té una determinada normativa jurídica, les dinàmiques de l’Administració, etc. . El recorregut que realitza està centrat en els nens i nenes sota tutela administrativa. Per això, asseguren que ha estat inevitable tenir a la població infantil molt present aquestes setmanes.

Informació i Foto: Universitat Alacant

Deixa un comentari

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Descobriu-ne més des de Notícies Dígitals

Subscribe now to keep reading and get access to the full archive.

Continua llegint