DestacatSanitat

La Unitat de Ferides Cròniques de l’Hospital Doctor Balmis incrementa la seva activitat un 50% i atén prop de 450 pacients a l’any

La Unitat de Ferides Cròniques de l’Hospital General Universitari Doctor Balmis ha augmentat la seva activitat en un 50% en els últims cinc anys, passant d’atendre uns 300 pacients anualment a unes 450 persones amb lesions cutànies complexes. Aproximadament la meitat d’aquests pacients són derivats des d’Atenció Primària i l’altra meitat provenen de diferents serveis hospitalaris.

Aquest dispositiu d’infermeria especialitzat en l’àmbit de les ferides complexes va iniciar la seva activitat l’any 2013 i va ser un dels primers d’aquest tipus que es va crear a la província d’Alacant. Des d’aleshores, ha desenvolupat la seva tasca en coordinació amb nombrosos serveis i unitats de l’hospital, consolidant-se com a referent en la cura d’aquestes lesions.

Segons la cap de la Unitat de Ferides Cròniques i supervisora ​​d’Infermeria d’Otorrinolaringologia i de la Unitat de Curta Estada (SCU), Isabel de Castro, “les ferides cròniques són lesions tissulars el procés de curació de les quals es prolonga de manera anormal. És un problema multifactorial que constitueix un repte important de salut pública, ja que redueix la qualitat de vida de qui les pateix fins i tot dolor, aïllament i cautela”.

Les ferides cròniques constitueixen un ampli espectre de lesions, segons l’agent causant, com ara úlceres per pressió, úlceres per humitat, ferides postquirúrgiques, tumors, cremades, úlceres venoses, úlceres neuropàtiques, etc.

Entre les més freqüents es troben les úlceres per pressió, “que solen afectar persones grans, enllisades o dependents, tot i que també poden aparèixer en joves amb limitacions de mobilitat, com pacients amb paraplegia o tetraplegia”, afegeix la infermera consultora de ferides.

L’objectiu principal de la Unitat és formar i assessorar professionals d’infermeria, pacients i famílies en la prevenció i tractament d’aquestes lesions, afavorint l’autonomia i millorant la qualitat de vida. Així mateix, es treballa en la protocolització de l’atenció i en la unificació de criteris d’actuació a tots els nivells assistencials.

En aquesta línia, “fa tres anys es va crear la figura del referent de la ferida a tots els centres sanitaris, que ha permès normalitzar l’atenció i facilitar la derivació de pacients des de l’Atenció Primària. Enguany, a més, s’ha incorporat la figura de la infermera de referència a les consultes externes en aquells serveis amb més volum de pacients amb ferides, com ara Mamària, Patologia Adulta, Cirurgia Plàstica, Dermatologia Infantil i General. Cirurgia, Cirurgia Vascular i Urologia, entre d’altres”, detalla De Castro.

Punt de trobada provincial

L’Hospital Doctor Balmis ha organitzat les ‘Primeres Jornades Provincials de Tractament Integral de les Lesions Cutànies’, amb l’objectiu d’oferir un espai de formació comú a nivell provincial al voltant de la cura integral de la pell, així com donar a conèixer l’experiència i la tasca investigadora desenvolupada pel personal d’Infermeria d’aquest Departament als professionals de la província d’Alacant, en un context de recent incorporació al personal d’Infermeria.

Durant la jornada s’han presentat casos complexos, tractats tant a la Unitat com a Atenció Primària i consultes externes. També s’ha abordat el procediment de derivació, “un aspecte clau perquè escurça els temps d’espera del pacient i afavoreix la millora de la seva qualitat de vida. En definitiva, hem volgut posar en relleu un problema tan prevalent, continuar formant-nos i aprendre de l’experiència compartida”, conclou De Castro.

Així mateix, les infermeres Yolanda Buades i Esperanza Posadas van guanyar el premi a la millor comunicació i la infermera Mª Paz Chinchilla va guanyar el premi al millor cartell.

Informació i Foto: Generalitat Valenciana

Deixa un comentari

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Descobriu-ne més des de Notícies Dígitals

Subscribe now to keep reading and get access to the full archive.

Continua llegint