La UA organitza la primera campanya de sensibilització i voluntariat per diagnosticar l’estat de les poblacions de nacres al Mar Menor
Des 2016, aquesta espècie ha desaparegut pràcticament en tot el Mediterrani espanyol, afectada pel paràsit protozou Haplosporidium pinnae. El Mar Menor és, a dia d’avui, el refugi més important del litoral per aquest mol·lusc de grans dimensions que el converteix en una àrea de conservació estratègica. “És important que tots aquells que trobin un exemplar sàpiguen identificar-lo i siguin conscients que es tracta d’una espècie declarada en situació crítica, el grau de protecció és equiparable al del linx ibèric”, explica la investigadora de la Universitat d’Alacant, Francisca Giménez .
Durant les tres sortides celebrades, els participants han rebut formació per identificar exemplars d’aquesta espècie i per registrar les dades científiques rellevants per preservar-la. Posteriorment, acompanyats per monitors especialitzats i proveïts d’ulleres i tubs de bussejar, els voluntaris han realitzat immersions per ajudar a localitzar i identificar exemplars d’aquesta espècie a l’entorn de les platges de la Santiago de la Ribera, El Pagán i La Manga.
Per conscienciar a tota la població de la situació crítica d’aquest bivalve endèmic de la Mediterrània, el segon més gran del món, la campanya s’ha completat amb unes xerrades divulgatives obertes al públic i l’elaboració i difusió d’una sèrie de materials divulgatius com cartells , fullets o tríptics informatius sobre la nacra en què s’explica més com actuar en cas de localitzar un exemplar.
Organitzada pel Centre d’Investigació Marina (CIMAR) de la Universitat d’Alacant en col·laboració amb l’Aquari de la Universitat de Múrcia i les associacions Columbares i Posidonia Ecosports, l’acció ha estat finançada amb fons FEDER a través de la Direcció General de Medi Ambient i Mar Menor.