La meitat de les primeres consultes sobre identitat de gènere ja són de menors de 18 anys
A València, el 52% de les primeres consultes són de menors de 18 anys ia Alacant en els últims dos anys ha passat del 32% al 44,6%
Sobre això, la titular de Sanitat, Ana Barceló, ha destacat que «els joves estan obrint camí a la desestimgmatización de la transsexualitat. La Conselleria ha de contribuir al respecte de la identitat de gènere».
Encara que aquestes unitats van començar a funcionar el 2008, des de 2017 s’han constituït reglamentàriament a la Comunitat Valenciana tres Unitats d’Identitat de Gènere de referència, una per província. A Alacant depèn del Departament d’Alacant – Hospital General, a València del Departament València – Doctor Peset ia Castelló implica a serveis del Departament de la Plana i de Castelló.
La Unitat de València compta amb un equip multidisciplinari que integra professionals de psicologia clínica, endocrinologia, ginecologia, cirurgia mamària, anestesiologia, otorinolaringologia i pediatria. En 2017 s’ha incorporat, a més, un equip de l’Hospital Universitari i Politècnic La Fe per a la realització de cirurgia d’afirmació de gènere.
Des de 2008, aquesta unitat ha atès 796 persones trans (116 d’elles en 2018). D’elles, dos terços són homes trans (administrativament dones) i un terç són dones trans. A més, el 52% de les primeres consultes són de menors de 18 anys. 42 dones trans han acudit a grups d’educació de la veu (per feminitzar) amb professionals del Servei d’Otorinolaringologia de l’Hospital Universitari Doctor Peset i s’ha ofert assessorament nutricional a 82 persones.
Pel que fa a les cirurgies, a l’Hospital Universitari Doctor Peset s’han realitzat 32 mamoplàsties d’augment, 21 mastectomies i 59 histerectomies-anexetomías. A l’Hospital Universitari i Politècnic La Fe s’han realitzat 25 vaginoplàsties, 3 metoidioplastias, 4 faloplasties, 2 implants testiculars i dos implants de neopene, així com s’han reparat 3 fístules uretrals. En aquest hospital, a més de cirurgia plàstica participen professionals de urologia, ginecologia, coloproctologia de cirurgia general i anestesiologia.
«La demanda d’assistència ha experimentat un augment exponencial, sobretot de població molt jove i homes trans. En l’última dècada hi ha hagut un important canvi en la societat que, en part, ha estat possible gràcies a actuacions positives des d’àmbits com la sanitat pública «, ha assenyalat Marcel·lí Gómez, endocrinòleg de l’Hospital Universitari Doctor Peset.
Unitats d’Alacant i Castelló
Per la seva banda, la Unitat d’Identitat de Gènere d’Alacant ha atès des de 2008 a 510 casos (108 l’últim any) que han rebut atenció psicoterapèutica i després de la valoració, 450 d’ells han passat a teràpia hormonal i farmacològica. L’Hospital General Universitari d’Alacant també proporciona atenció quirúrgica: mamoplàsties d’augment, mastectomies, histerectomies-anexetomías i orquiectomías (extirpació dels testicles). En concret, entre 2016 i 2019, s’han realitzat 14 mastectomies, 44 histerectomies-anexectomías i 3 orquitectomías.
El percentatge de persones menors de 18 anys que han sol·licitat atenció va ser d’un 32% el 2017, 37% l’any 2018 i 44,6% el 2019. Quant a l’edat mitjana dels pacients majors de 18 anys oscil·la entre els 28.3 anys en 2018 i 24.2 en 2019.
A Castelló, la Unitat d’Identitat de Gènere ha tractat a 89 persones transsexuals tant al centre de salut sexual i reproductiva de Vila-real com en el Servei d’Endocrinologia de l’Hospital General Universitari de Castelló. Des d’abril de 2019, aquesta unitat també ha assumit les intervencions quirúrgiques de la província i s’han realitzat ia 1 mamoplàstia d’augment i 2 mastectomies. I des de maig, la Unitat compta amb la col·laboració de endocrins pediàtrics per tractar els menors, que fins ara eren atesos a la Unitat de l’hospital Doctor Peset deValencia.