La Conselleria de Territori presenta el Catàleg de Protecció dels Paisatges Culturals del Vi a productors i ajuntaments de Castelló
La Conselleria de Política Territorial, Obres Públiques i Mobilitat ha presentat a Castelló el Catàleg de Protecció dels Paisatges Culturals del Vi a la Comunitat Valenciana dins de la ronda de reunions que duu a terme amb institucions i agents socials i econòmiques, en el marc de l’elaboració i la tramitació d’aquest instrument d’ordenació i dinamització territorial.
Així, la directora general de Política Territorial i Paisatge, Rosa Pardo, s’ha reunit amb els representants de la Indicació Geogràfica Protegida (IPG) dels vins de Castelló, i dels ajuntaments de Benlloc, Cabanes i Vilanova d’Alcolea, així com diversos agents socials i econòmics entre els quals s’hi inclouen viticultors i empresaris del turisme rural i restauració de les comarques de Castelló.
Com ha recordat la directora general, «el Catàleg de Protecció dels Paisatges Culturals del Vi a la Comunitat Valenciana, és un compromís del Consell que permetrà la preservació, el reconeixement i la valorització d’aquests paisatges culturals, vius i productius que formen part de la identitat del territori valencià».
Aquest instrument d’ordenació i dinamització territorial identificarà, valorarà i protegirà els elements estructurals que conformen aquest paisatge, i regularà els usos i les activitats compatibles que permetin la posada en valor d’aquests paisatges, dins dels objectius de millora de l’equilibri territorial de la Comunitat Valenciana. i la lluita contra la despoblació del medi rural.
La Denominació IPG de Castelló abasta principalment les comarques de la Plana Alta, l’Alt Palància, l’Alt Millars i el Baix Maestrat, i és una zona emergent a la producció de vins de qualitat i la seva incorporació al turisme gastronòmic i cultural, amb una oferta molt arrelada al territori i al paisatge, als productes agrícoles ia la ramaderia de proximitat.
A la reunió, els diferents agents han exposat la seva preocupació per la implantació de determinats usos i activitats, de gran escala i ocupació de sòl, com les plantes fotovoltaiques o granges de gran superfície que, segons ajuntaments i cellerers, poden amenaçar aquests paisatges culturals i productius, per la qual cosa proposen una implantació més ordenada d’aquestes instal·lacions per assolir la transició energètica i ecològica necessària.
D’altra banda, la directora general ha afirmat que s’analitzarà la possibilitat excepcional per a l’àmbit de Castelló, pels seus condicionants espacials, d’estendre aquest Catàleg a altres cultius de secà com l’ametller, l’olivera o els fruiters de secà que formen un mosaic de cultius de valor elevat, com han plantejat els ajuntaments.
En aquest sentit, els municipis que ho desitgin i no hi estiguin inclosos, podran proposar a la Conselleria la introducció dels àmbits que considerin més rellevants dels seus paisatges del vi o associats al vi. A la reunió ja s’han exposat propostes per incloure zones d’interès elevat.
També s’ha manifestat la necessitat de complementar el catàleg amb accions de desenvolupament rural i foment econòmic d’aquestes zones, limitant-ne els usos impropis i facilitant aquells compatibles amb la dinamització del món rural.
El catàleg estarà en fase de consulta prèvia fins al 21 de febrer, posteriorment s’efectuarà una presentació de l’esborrany del pla, i el document inicial estratègic, que es remetrà a l’òrgan ambiental per iniciar-ne l’avaluació ambiental i territorial.
Informació i Foto: Generalitat Valenciana