Igualtat publica una guia d’intervenció psicològica i socioeducativa per atendre víctimes adolescents de la violència de gènere
La Vicepresidència i Conselleria d’Igualtat i Polítiques Inclusives ha publicat la guia d’intervenció psicològica i educativa ‘Atenció a víctimes adolescents de la violència de gènere a la parella i les seves famílies’, com una eina de treball per combatre la violència masclista a la població juvenil .
La publicació s’adreça a professionals que intervenen amb dones joves víctimes de violència de gènere en parella o, si escau, amb les famílies de dones menors d’edat víctimes d’aquesta violència i que sol·liciten assessorament o intervenció professional.
En aquest sentit, l’objectiu és facilitar-los una guia d’intervenció a les etapes prèvies a la manifestació de la violència física, a fi de contribuir a eradicar actituds i conductes masclistes que puguin desembocar en agressions irreversibles.
La directora general de l’Institut Valencià de les Dones, María Such, ha assenyalat que les dades de prevalença de conductes de control i desvalorització entre persones adolescents “apunten cap a un creixement generalitzat a tot el territori de l’Estat, inclosa la Comunitat Valenciana, que resulta preocupant i que fa necessari l’adopció de mesures per part de les administracions”.
“Així mateix, -ha afegit- davant dels fets esdevinguts durant el mes de desembre del 2022 i gener del 2023, amb el nombre tan alt de dones assassinades, considerem que és molt important treballar en la lluita contra la violència masclista des de l’òptica de la prevenció, especialment amb la població més jove”.
Segons l’estudi realitzat el 2010 pel Ministeri de Sanitat, Afers Socials i Igualtat, un 9,3% de les noies havia experimentat alguna forma de violència de gènere i un 13,1% dels nois l’havia exercit o va tenir la intenció de fer-ho.
Un segon estudi realitzat el 2014 sobre aquesta matèria va indicar un augment significatiu daquests percentatges. Així mateix, el 2015, la Delegació del Govern per a la Violència de Gènere va alertar que la incidència mitjana de conductes de control i desvalorització en persones menors era molt superior (25 %) a la incidència mitjana en dones adultes (9,6 % ).
Estructura de la guia
La guia ‘Atenció a víctimes adolescents de la violència de gènere en la parella i les seves famílies’ és una eina pràctica per realitzar l’assessorament i la intervenció psicològica i socioeducativa, des d’un enfocament metodològic basat en l’evidència científica, avalat pels estudis nacionals i internacionals existents en la matèria.
Està estructurada en tres blocs: al primer es fa una anàlisi preliminar de les característiques de l’adolescència com a etapa vital i les seves formes de relació en parella.
Al segon, s’analitza la violència de gènere a l’adolescència, aportant dades a nivell nacional, informació sobre les diferències amb violència de gènere en parelles adultes i altres indicadors d’interès.
Finalment, al tercer bloc es fa una proposta concreta i detallada de programa d’intervenció psicològica i socioeducativa -en format individual i grupal- per a mares, pares i per a les mateixes adolescents.
La seva edició, en un format manejable i atractiu, i el contingut descriptiu i pràctic, permeten considerar-la com un instrument imprescindible per a qualsevol professional en l’àmbit de l’atenció a les víctimes adolescents de violència de gènere, així com per a aquells agents socials interessats en la prevenció de la violència masclista en població juvenil
Informació i Foto: Generalitat Valenciana