Entre arrels i futur: Marcia Griffiths i Koffee marquen aquest dijous un mateix pols reggae a Rototom Sunsplash
El festival Rototom Sunsplash viurà aquest dijous, a la recta final del seu 30è aniversari, un moment de gran simbolisme, valor emocional i rellevància cultural en unir en una mateixa vetllada els xous de Koffee (23.30 hores) i de Marcia Griffiths (20.30 hores), dos artistes que connecten dues generacions.
Koffee representa la nova ona de l’escena. Jove, innovadora i guanyadora d´un Grammy, atresora una gran projecció internacional amb un reggae contemporani que incorpora elements de dancehall, hip hop i R&B, donant forma a un estil personal molt fresc i modern.
Marcia Griffiths és tota una institució, i inspiració, al reggae. Peça clau de The I Threes, que va girar amb The Wailers, la banda de Bob Marley, és llegenda, i història, del gènere, i aviva a cada posada en escena, com una de les grans pioneres, l’essència del roots reggae.
En una edició d’aniversaris, la line up d’aquest dijous 21 d’agost celebra els 50 anys de trajectòria d’una de les bandes de reggae del Regne Unit més famoses: Steel Pulse, que submergirà el públic en l’experiència immersiva que aporten les seves lletres reivindicatives i un xou que s’allunya de formats lineals clàssics. En plena forma cinc dècades després, Steel Pulse promet un altre espectacle autèntic a Benicàssim.
Benicassim, 2023-08-20. Steel Premi (Main Stage). Photo by: Carlo Crippa © Rototom Sunsplash 2023.
La banda Tribal Seeds completarà la vetllada sobre el Main Stage. Originària de San Diego, ha destacat en el moviment modern del reggae roots fusionant ritmes tradicionals amb influències de rock, hip-hop i música llatina.
De Pure Negga Reggae Cypher als 20 anys de carrera d’Emeterians
Entre les propostes que acostarà Lion Stage figuren el projecte Pure Negga Reggae Cypher, que acumula milions de visualitzacions a YouTube gràcies al format dinàmic i coral que protagonitzen, juntament amb l’artista català, i en relleus ràpids sobre l’escenari, convidats especials com Fyahbwoy, Green Valley, Little Pepe, Chusterfield, Chusterfield. També sobre aquest escenari emergirà la celebració dels 20 anys de carrera dels madrilenys Emeterians, envoltats de convidats especials.
La Dance Hall vibrarà amb nom propi: Kybba. El productor, compositor i DJ italià, amb més de 100 milions de reproduccions en plataformes digitals, èxits com ‘Pon Di Ting’, ‘Pilot’ i ‘Ba Ba Bad’ i col·laboracions amb artistes internacionals com Sean Paul o Busy Signal, està conquerint escenaris de tot el món gràcies al seu estil vibrant i global.
El productor, músic i impulsor del prestigiós segell espanyol Lone Ark Records, Roberto Sánchez serà, per part seva, un dels noms destacats de la Dub Academy.
Benicassim, 2023-08-20. Willi Williams Linval Thompson & Lone Ark (Main Stage). Photo by: Tato Richieri © Rototom Sunsplash 2023.
‘Celebrant la vida, defensant Palestina’: el tancament per al Fòrum Social 2025
Celebrant la vida, defensant Palestina clausurarà aquest dijous 21 d’agost el Fòrum Social 2025. Un diàleg per la pau, la dignitat, la justícia i els drets humans per al poble palestí. Un repte a què s’uniran dues veus compromeses: les de Raquel Martí, directora executiva d’UNRWA España i el periodista Fernando ‘Gonzo’ González.
Més enllà d’analitzar el conflicte, les intervencions seran una invitació a l’esperança i una aposta per empoderar la paraula i l’empatia com a pont i camí cap a la pau, enmig del soroll de la guerra i la desinformació.
Raquel Martí aproparà al públic congregat al Teatre Municipal de Benicàssim una visió directa i propera de la realitat que viuen les persones refugiades palestines, recolzada per dades, testimonis i reflexions sobre la situació actual i el paper de la comunitat internacional en la defensa dels drets del poble palestí. El periodista de La Sexta sumarà a la sessió la seva experiència en la cobertura de conflictes internacionals com el que fueteja Palestina i el seu enfocament crític des del periodisme social sortejant les narratives simplificades i contribuint a visibilitzar històries humanes que moltes vegades queden silenciades.
Amb aquest darrer diàleg al Fòrum Social Rototom Sunsplash clausura una edició que ha impulsat diferents accions de suport al poble palestí, com el projecte ‘Move 4 Gaza’ per donar suport a col·lectius culturals que resisteixen a la Franja, o la campanya d’aportacions per recaptar finançament per a l’hospital que l’organització Human Call gestiona al camp de refugiats palestins Ein.
Get Down for Gaza – Dance Battle 2025
Precisament aquest dijous Pachamama acollirà a les 19.00 hores una altra de les accions que integren ‘Move 4 Gaza’, un taller de Dabkeh, dansa tradicional palestina, impartit pels ballarins Mohammad Ja Abu, Fatmah Rajhess i Myriam Soler, membres del grup de danses folklòrica. A través del Dabke es pretén sensibilitzar sola realitat del poble palestí i mostrar com la dansa, la música i les tradicions es converteixen en formes de resistència pacífica que preserven la memòria i la identitat col·lectiva davant de l’apartheid, l’ocupació i la guerra.
A més, a l’àrea No Profit s’instal·la un mercat solidari amb Gaza, un espai amb productes artesans i tallers per informar alhora sobre diversos projectes que treballen per Palestina. Aquest market apropa al públic kufiyas, mitjons de Socks with a Cause, pendents de Watermelons4Ibrahim, samarretes, o pòsters i il·lustracions de Flyers for Falestine.
Social Art Gallery llueix ja totalment acabada, projectant art al cor del recinte de concerts. Els 14 artistes seleccionats en aquesta edició han compartit amb el públic durant aquesta setmana el seu procés de creació artística al voltant de la temàtica comuna de Celebrating Life. Totes les obres surten a la venda amb finalitats socials.
Social Art Gallery 2025
La periodista Lucía Mbomio presenta ‘Terra de llum’ a Jamkuda
L’activitat extramusical de la jornada tornarà a Jamkunda, amb la presentació del llibre Terra de llum, amb la periodista i escriptora Lucía Mbomio i l’artista i activista Ken Province. Un diàleg entre dues veus imprescindibles sobre identitat, memòria colonial i resistència cultural, sobre literatura, art i militància. Mbomio i Province s’uneixen per explorar els temes centrals d’aquesta obra: des de les herències africanes silenciades fins als moviments decolonials actuals a Espanya.
La ciència segueix obrint-se pas a Discovery Lab, que dins de la seva programació per a aquest dijous inclou un taller amb The Big Bang Collective per ensenyar a fabricar amb un soldador i tipus sobre la ciència de l’energia solar el teu propi carregador solar per al mòbil des de zero. Les places són limitades i els tiquets s’han de recollir a l’espai mitja hora abans de l’activitat, que arrencarà a les 17.30 hores.