Més notícies

El grup GRAPE de l’UJI proposa un canvi de paradigma en l’ensenyament de llengües amb una eina informàtica d’anàlisi multimodal del discurs oral

El Grup de Recerca sobre Anglès Acadèmic i Professional de la Universitat Jaume I (GRAPE-UJI), liderat per les professores Inmaculada Fortanet i Noelia Ruiz, desenvolupa una eina informàtica per a impulsar un canvi de paradigma en l’ensenyament de llengües, en aquest cas de l’anglès, que permeta passar d’un enfocament exclusivament lingüístic a un enfocament global en el qual els elements visuals adquirisquen tant de protagonisme com els elements verbals.

L’equip ha obtingut finançament de la convocatòria UJI>LAB IMPULS amb un projecte dirigit per Edgar Bernad que servirà per a accelerar el desenvolupament informàtic del programari GRAPE-MARS (Multimodal Analysis Research Software). El primer prototip, ja en funcionament i testat per un ampli nombre d’investigadors en l’àmbit internacional, va ser creat en un projecte anterior amb la participació de Noelia Ruiz, Inmaculada Fortanet, Edgar Bernad i Julia Valeiras. L’actual projecte busca millorar el programa i comercialitzar-lo en contextos rellevants com la recerca, l’educació i l’empresa.

Aquest programari és una eina d’anotació automàtica per a l’anàlisi dels recursos semiòtics emprada en diferents àmbits comunicatius que permet donar resposta a les limitacions dels programes actuals en facilitar l’etiquetatge d’una gran varietat d’informació en arxius de vídeo de manera ràpida i amb una interfície senzilla. Incorpora també eines d’intel·ligència artificial per a analitzar de forma dinàmica i eficient les dades generades, facilitant la realització d’estudis quantitatius o a gran escala del corpus de discurs oral.

Els grups d’interès d’aquesta transferència de coneixement es troben en entorns reals vinculats amb la recerca, l’educació i el sector empresarial.

En el primer entorn, recerca, el nou programari és compatible amb tots els sistemes operatius i permet el treball col·laboratiu en línia. A més, incorpora una representació gràfica de resultats de crucial importància en aquesta mena d’anàlisi, en els quals s’estudien múltiples variables i les seues interaccions i que podria ser d’utilitat no sols en l’àmbit de la lingüística, sinó també en altres camps com la comunicació, el màrqueting o la publicitat, entre altres.

En l’àmbit educatiu, l’aplicació pot resultar molt útil per al disseny i l’elaboració de materials educatius o propostes didàctiques enfocades al desenvolupament de l’alfabetització multimodal i digital, dues necessitats educatives de gran rellevància en l’actualitat, que facilitaria a l’alumnat, sota la supervisió del professorat, analitzar i entendre gèneres digitals populars entre els més joves, com els vídeos d’Instagram (reels) o de TikTok.

Finalment, la seua utilitat en el sector empresarial estaria relacionada amb la creixent demanda de dades a gran escala que s’usen en l’entrenament de les intel·ligències artificials, que requereixen eines potents i amb una ràpida resposta que siguen fàcilment integrables. El repte en aquest àmbit serien els aspectes legals sobre la privacitat de les dades i el compliment del Reglament General de Protecció de Dades de la Unió Europea.

El projecte GRAPE-MARS és finançat per la Universitat Jaume I de Castelló dins del programa UJI.>LAB IMPULS de valorització i transferència de resultats de recerca del Pla de Promoció de la Recerca de 2024. Aquesta acció té com a principal finalitat impulsar la transferència de coneixement entre el món acadèmic i la societat, secundant resultats de recerca que es troben en un estat de desenvolupament que puguen ser aprofitats amb relativa rapidesa per l’entorn social i econòmic.

Informació i Foto UJI

Deixa un comentari

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Descobriu-ne més des de Notícies Dígitals

Subscribe now to keep reading and get access to the full archive.

Continua llegint