DestacatMés notícies

CERMI-CV adverteix a Les Corts davant la nova Llei de Simplificació: «Simplificar sí. Excloure, mai»

La promesa d‟agilitzar l‟economia valenciana ha xocat amb una línia vermella: els drets de les persones amb discapacitat. Més de 800.000 vides afectades per una norma que busca simplificar tràmits, però que, segons va avisar ahir el president del Comitè d’Entitats Representants de Persones amb Discapacitat de la Comunitat Valenciana (CERMI-CV), Luis Vañó, també podria contenir una “llacuna nuclear” capaç de deixar sense sanció el frau. En la seva compareixença a les Corts Valencianes, Vañó va oferir col·laboració tècnica, ha reconegut avenços, però ha llançat un missatge inequívoc: cap reforma no es pot construir a costa dels que ja parteixen en desavantatge.

A més, durant la seva exposició davant la Comissió d’Economia, Pressupostos i Hisenda de les Corts Valencianes, va advertir que només el sistema públic de dependència i discapacitat mobilitza més de 1.300 milions d’euros anuals: «Aquesta norma no és tècnica, afecta persones i inversió pública», ha sentenciat.

Tot i oferir la total col·laboració tècnica de l’entitat i reconèixer avenços positius del text, el president de CERMI-CV va ser contundent en fixar les línies vermelles: «Coneixem els colls d’ampolla reals: el que significa esperar una valoració, o el que suposa per a una família cuidadora que un procediment s’allargui mesos. Però la modernització de l’Administració no es pot construir de costa de més».

La demanda central es va enfocar a la greu desprotecció generada per la supressió del Títol III de la Llei 11/2003 de l’Estatut de Persones Amb Discapacitat de la CV, operada per l’article 51 del projecte de llei.

CERMI-CV va lliurar a la Comissió un exhaustiu Quadre de Correspondències Normatives que prova que 10 de les 27 infraccions suprimides no tenen cobertura legal absoluta. Vañó va denunciar una «llacuna nuclear»: des del 29 de desembre del 2025, les empreses que menteixin sobre la seva quota d’inclusió laboral per guanyar contractes públics o subvencions de la Generalitat no s’enfronten a cap sanció administrativa autonòmica, per la qual cosa va exigir tipificar expressament aquestes conductes o mantenir vigent el Títol III.

Així mateix, Vañó va evidenciar la contradicció del «silenci administratiu»: l’Administració resol la dependència amb silenci estimatori en tres mesos, però aplica el silenci desestimatori als sis mesos per a la discapacitat.

En aquesta mateixa línia de desprotecció, va alertar sobre el nou article 11 del Decret 62/2017, que extingeix automàticament la prestació de dependència davant d’una negativa injustificada a una revisió d’ofici. Vañó va exigir una audiència prèvia i paralitzar terminis en casos d’hospitalització, recordant que «un dret conquerit no es pot perdre de manera fulminant per causes alienes a la voluntat de la persona».

D’altra banda, l’entitat va reclamar completar drets socials que el text deixa inconclusos, com ara l’Assistència Terapèutica Infantil (PATI). Vañó va exigir ampliar la seva cobertura dels 21 als 25 anys per protegir els joves universitaris, deixant una frase contundent: «La discapacitat no caduca el tercer any de carrera».

A més, ha exigit que prestacions com l’Assistència Personal comptin amb dotació pressupostària garantida, advertint que «un dret sense pressupost és una promesa sense data», i ha denunciat la «discriminació indirecta» de l’article 61, que restringeix la Mediació Gratuïta per al col·lectiu exclusivament a conflictes sobre salut o discapacitat.

A l’àmbit procedimental, encara que CERMI-CV va valorar positivament que s’obri la porta a la col·laboració d’entitats socials en la valoració de la discapacitat, Vañó va exigir cinc condicions innegociables per evitar conflictes d’interessos (com la signatura d’una Declaració d’Absència de Conflicte) i assegurar que el dictamen final segueixi sent estrictament públic.

En paral·lel, va exigir que la Conselleria compleixi el seu propi reglament (Decret 175/2021) oferint formularis d’Assistència Jurídica Gratuïta en formats accessibles, i va reclamar un “blindatge digital inclusiu” que prohibeixi que prohibeixi expressament els sistemes de verificació visuals (CAPTCHA)

Abans de concloure, l’entitat va reclamar garantir l’accessibilitat en els nous Projectes Habitacionals Locals i va titllar de francament insuficients els 246 euros de deducció fiscal autonòmica davant del sobrecost real de més de 10.800 euros anuals que suporta una família amb discapacitat.

El president de CERMI-CV va tancar la intervenció resumint la posició del sector en tres idees fonamentals:

«Primera: simplificar sí, però sense excloure».
«Segona: la unitat de mercat també és unitat d’accés: accessibilitat, suports i procediments que funcionin».
«I tercera: la modernització —inclosa la digitalització— només és progrés si arriba a tothom, també a qui té més barreres».

CERMI Comunitat Valenciana representa les entitats de persones amb discapacitat
tat i les seues famílies a la Comunitat Valenciana, treballant per la defensa de drets, la inclusió i la igualtat d’oportunitats.

Informació i Foto: CERMI CV

Deixa un comentari

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Descobriu-ne més des de Notícies Dígitals

Subscribe now to keep reading and get access to the full archive.

Continua llegint