El Consell dóna suport al nou reglament de la Conferència de Presidents per augmentar la cogovernança i el pes institucional de les comunitats autònomes
La Generalitat Valenciana ha mostrat aquest matí el seu suport al nou reglament de la Conferència de Presidents que ha presentat el Govern central durant la reunió preparatòria de la propera reunió de líders autonòmics que se celebrarà, previsiblement, a finals de febrer a La Palma.
De fet, el document tal com ha incidit el conseller d’Hisenda, Vicent Soler, «dota de més protagonisme les comunitats autònomes, reforça el paper institucional de les autonomies i el seu paper decisiu a les polítiques públiques i, per sobre de tot, augmenta la cogovernança dels territoris en els temes fonamentals que afectin el país”.
«És indubtable, i durant la pandèmia ha quedat de manifest, el paper fonamental que tenen els governs autonòmics en la posada en marxa de les polítiques públiques fonamentals i la seva importància a l’hora de garantir que els grans reptes de país es duguin a terme amb èxit, com la vacunació massiva de la ciutadania», ha apuntat Soler després de la reunió, que s’ha celebrat per videoconferència i que ha estat presidida per la ministra de Política Territorial, Isabel Rodríguez.
Aquesta reunió, en què en nom de la Generalitat ha participat també el director general de Relacions amb les Comunitats Autònomes i Representació Institucional, Jorge Alarte, s’ha celebrat com a continuació de la trobada celebrada a Madrid el 26 de novembre passat per abordar el nou reglament que regirà les Conferències de Presidents atès que les autonomies van demanar a la reunió de novembre poder estudiar el document en profunditat i realitzar les aportacions pertinents.
«Des de la Comunitat Valenciana donem suport aquest document perquè considerem fonamental dotar d’un caràcter més institucional i freqüent aquestes reunions, que considerem fonamentals per acordar amb el Govern central les grans qüestions d’Estat», ha assenyalat Soler abans de recordar que va ser precisament el president de la Generalitat, Ximo Puig, un dels líders autonòmics que va sol·licitar la necessitat de regular a través d’un nou reglament aquestes trobades durant la cimera de Salamanca l’estiu passat.
Tal com ha explicat el conseller d’Hisenda, a més d’augmentar la freqüència de les trobades, així com de les reunions preparatòries, «el que facilitarà el debat, dinamitzarà les trobades i augmentarà la participació a les comunitats autònomes», un altre dels punts fonamentals del nou reglament és la «institucionalització de les trobades telemàtiques que fins ara es consideraven extraordinàries i que, a través del nou reglament, quedaran acollits a la normativa habitual de les Conferències de Presidents, cosa que augmentarà encara més la possibilitat de reunió de la mateixa”.
Igualment, a la reunió telemàtica de la reunió preparatòria també s’ha acordat la inclusió en l’ordre del dia de l’Acord sobre l’impuls i desenvolupament del sistema nacional de protecció civil, «que augmentarà i millorarà la cooperació davant qualsevol emergència que es produeixi al país, així com l’eficàcia de l’atenció urgent i el més immediat possible que es requereix davant de possibles catàstrofes».
Informació i Foto: Generalitat Valenciana