El Centre del Carme reuneix films de Kaurismaki, Lubitsch, Loriot i Josiane Balasko en la tercera setmana del CCCCinema d’Estiu

El cicle de comèdia europea del Centre del Carme, CCCCinema d’Estiu, compta un any més amb una gran resposta de públic i arriba a la seua tercera setmana amb un elenc de films que ofereixen relectures de gènere, aborden temes com el feixisme o la comunicació interpersonal o satiritzen la mecanització capitalista. La tercera setmana de CCCCinema d’Estiu reuneix Ernst Lubitsch amb Aki Kaurismaki, Josiane Balasko o el caricaturista Loriot. De dimarts a diumenge a les 22.00 hores al claustre gòtic del Centre del Carme, amb accés gratuït sense inscripció prèvia.

“Per quart any consecutiu ideem i produïm CCCCinema d’Estiu, un cicle que dediquem a la comèdia europea i amb el qual volem refrescar les nits d’agost a València. Proposem l’oportunitat de gaudir d’obres cinematogràfiques singulars, que de vegades no van arribar a estrenar-se al nostre país, revelant sovint formes de fer cinema quasi artesanals. Aquesta setmana fem una àcida incursió sobre qüestions relacionades amb ideologia, gènere o economia, alhora que continuem posant en valor una joia del patrimoni com el Centre del Carme, oferint constantment noves formes de visitar-lo”, assenyala el director del Consorci de Museus de la Comunitat Valenciana (CMCV) i el Centre del Carme Cultura Contemporània (CCCC), José Luis Pérez Pont.

Aquest dimarts, 16 d’agost, es projecta ‘Calamari Union’ (1985) d’Aki Kaurismaki. Set anys abans que s’estrenara ‘Reservoir Dogs’, el cineasta finlandés va posar en escena 16 personatges fronterers amb ulleres de sol, que, llevat d’un, tots es diuen Frank. Després d’haver debutat amb una adaptació de ‘Crim i càstig’ de Dostoievski, Kaurismaki filma en blanc i negre un argument original que està molt prop de la vinyeta surrealista o el deliri rock, i que dedica a tres poetes: Baudelaire, Michaux i Prevert.

El dimecres 17 serà el torn de l’alemanya ‘Pappa ante portas’ (1991), en què el cèlebre caricaturista Loriot trau partit de la crisi de la comunicació interpersonal en la seua segona i última incursió cinematogràfica. Loriot encarna quatre personatges diferents en la pel·lícula, la qual cosa li va exigir treballar amb la directora Renate Westphal-Lorenz, la seua ajudant de direcció en l’anterior ‘Odipussi’, que va ser projectada l’estiu passat al CCCC. ‘Pappa ante portas’, que sotmet l’ordre burgés a situacions en què reina el caos i el ridícul més espantós, es va convertir en la pel·lícula alemanya més vista de 1991, amb 3 milions i mig d’espectadors.

El clàssic italià ‘Il Federale’, rebutjada en principi pels seus productors, estrenada amb èxit i rebuda amb escàndol en 1961, es projectarà el dijous 18 d’agost. Amb guió de Franco Castellano & Giuseppe Moccia, i dirigida per Luciano Salce, la pel·lícula és un retrat d’un feixista convençut, una comèdia imprescindible ara oblidada, la importància de la qual supera el fet històric del fet de ser el debut d’Ennio Morricone i una joveníssima Stefania Sandrelli.

La coneguda ‘Gazon maudit’ (1985), que podrà veure’s el divendres, 19 d’agost, satiritza les actituds antigai mentre arremet contra estereotips familiars heterosexuals i polvoritza icones lèsbiques malvades a la recerca d’un altre arquetip de dona. L’escriptora, cineasta i actriu Josiane Balasko va triomfar clamorosament amb el seu tercer llargmetratge, la primera comèdia comercial que aborda obertament l’homosexualitat femenina, amb Victoria Abril en el paper de mestressa de casa sexy.

El dissabte 20, una altra pel·lícula francesa dirigida per una dona, ‘Énorme’ (2019), aborda novament qüestions de gènere, en aquest cas a través de l’embaràs, fent una radical inversió dels papers masculí i femení en què mostra possibilitats inadvertides. Amb un clar propòsit de relectura, Sophie Letourner transmet amb aquest film nombroses sensacions relacionades amb els seus dos embarassos, que va viure ja com a dona artista. ‘Énorme’ va estar en el lloc nové en la llista de les deu millors pel·lícules de 2020 de ‘Cahiers du Cinéma’.

Conclou aquesta tercera setmana de CCCCinema d’Estiu ‘Die Austernprinzessin’ (1919), d’Ernst Lubitsch, que comptarà amb la música en directe d’Andrés Dr. Truna, que ha preparat una banda sonora experimental. Lubitsch es burla de la mecanització sense ànima resultat d’un capitalisme nord-americà sense restriccions amb aquesta pel·lícula, amb la qual, segons ell mateix va reconéixer, va aconseguir un estil definit, el famós ‘toc Lubistch’.

CCCCinema d’Estiu

El cicle de cinema d’estiu a l’aire lliure del CCCC celebra enguany la seua quarta edició amb el títol ‘De què riem a Europa?’, amb una cuidada selecció de films de diferents cinematografies europees que, malgrat la seua qualitat, són difícils de trobar en sales comercials.

Organitzat i produït pel Consorci de Museus, el cicle de cinema és d’accés gratuït i sense inscripció prèvia fins a completar aforament. Les pel·lícules es projecten cada nit, de dimarts a diumenge, a les 22.00 hores, al claustre gòtic del Centre del Carme, en versió original amb doble subtitulat castellà i valencià, i acompanyades d’una presentació per part del crític de cinema Daniel Gascó, responsable de la coordinació del cicle.

Més informació en la pàgina web del CCCC

noticiesdigitals

Leave a Reply

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir els comentaris brossa. Apreneu com es processen les dades dels comentaris.

%d bloggers like this: