El Centre del Carme acull una nova edició de CCCCinema d’Estiu amb 27 comèdies americanes, moltes d’elles inèdites a Espanya
El Centre del Carme Cultura Contemporània (CCCC) acull una nova edició de CCCCinema d’Estiu, el seu cicle de cinema d’estiu, que se celebra del 31 de juliol al 30 d’agost. Amb el títol ‘Embriagats d’humor’, la programació reuneix 27 comèdies procedents del continent americà, 15 d’elles inèdites a Espanya.
La selecció, comissariada pel crític cinematogràfic Daniel Gascó, ofereix un recorregut per més d’un segle d’història del cinema, des del clàssic ‘L’home mosca’ (1923) fins a pel·lícules estrenades a l’últim any. El cicle conté produccions de Colòmbia, Perú, Xile, Cuba, Argentina, Brasil, Canadà i Estats Units, en espanyol, francès, portuguès, anglès i cantonès.
Les projeccions, en versió original, tindran lloc cada nit a les 22.00 hores al claustre gòtic del Centre del Carme, de dimarts a diumenge, amb accés gratuït.
El director-gerent del Consorci de Museus de la Comunitat Valenciana, Nicolás Bugeda, ha remarcat l’originalitat del cicle “amb personalitat pròpia i pel·lícules recuperades o mai projectades a Espanya, gràcies al cabal investigador de Dani Gascó, i amb què cada any convidem de forma gratuïta al públic a gaudir del cinema a la fresca a l’històric barri del Carme”.
Per la seva banda, Gascó ha explicat que el CCCC “segueix apostant per una programació genuïna i un gènere que resulta fresc, desenfadat i capaç de mostrar aquest rostre inèdit o amb prou feines vist que també defineix tot un continent”.
Dues tragèdies que fan riure
El cicle s’iniciarà el 31 de juliol amb la reestrena de Joey Breaker (1992), una pel·lícula que torna a exhibir-se després de més de tres dècades gràcies a la recent restauració realitzada pel seu director, Steven Starr, que assistirà a la sessió inaugural.
L’actor Richard Edson interpreta un agent d’artistes molt competent que s’ha de fer servir en un món de l’espectacle assotat per la sida. Produïda pel cineasta independent Amos Poe, compta en el repartiment amb joves talents com Gina Gershon i Philip Seymour Hofman.
El cicle continuarà amb Un poeta (2025), producció centrada en la figura d’un escriptor marcat pel fracàs personal i professional. Tot i que distants en el temps i l’espai, aquest film colombià connecta amb la cinta de Starr quan comparteix aquesta voluntat de sorprendre l’espectador abocant una mirada còmica sobre un món sensiblement competitiu i tràgic.
Música en directe per a cinema mut
La projecció de ‘L’home mosca’, protagonitzada per Harold Lloyd, comptarà amb acompanyament musical en directe, a càrrec d’Andrés Velasco, conegut artísticament com a Dr. Truna.
El protagonista de Film Geek (2005), Scotty Pelk, travessa una dura prova quan perd la feina de la seva vida. El seu director, James Wesby, considera aquesta pel·lícula gairebé autobiogràfica, revivint-hi els seus gairebé deu anys com a empleat de videoclub.
El cineasta, guionista i actor Albert Brooks s’enfronta a la seva vida terrenal a ‘Defending your life’ (1991), on creua la línia de la mort i desperta en una ciutat purgatori. Un cop allà ha de contemplar en un monitor el seu trànsit a la terra i jutjar si és digne candidat per a un estat superior. Brooks coneix una dona que malbarata encant, interpretada per una Meryl Streep que mostra una notable vis còmica.
Una comèdia mexicana amb la poligàmia com a protagonista
A ‘De nit véns, Esmeralda’ (1997), la protagonista és acusada de bigàmia la vigília del casament, un assumpte que el cineasta mexicà Jaime Humberto Hermosillo porta a l’extrem en un procés judicial hilarant que reuneix fins a cinc amants. Gascó ha afirmat que Hermosillo va demostrar ser, al llarg dels seus 25 llargmetratges, “un cineasta expert en les dissidències sexuals, un abanderat del desig en totes les formes i un devot dels universos de les ferides romàntiques”.
Un homenatge i una pel·lícula per celebrar l?eclipsi
‘Embriagats d’humor’ ret homenatge al director nord-americà Rob Reiner, que va morir a finals de l’any passat. «The Sure Thing» (Jocs d’amor a la universitat, 1985) és la seva comèdia juvenil més entranyable, a centenars de quilòmetres de distància d’un gènere que ha descurat el valor dels sentiments en pro de l’acudit fàcil o la gamberrada», ha afegit Gascó.
A més, el cicle inclou una referència a l’eclipsi solar total del proper 12 d’agost amb la projecció de The little Shop of Horrors (La petita botiga dels horrors, 1986). «La simpàtica planta alienígena sorgeix un dia d´eclipsi solar, amb la qual aconseguim que per una vegada s´alinein els astres», ha explicat el director.
Entre les propostes de cinema iberoamericà destaca ‘El destino no tiene favoritos’ (2003), d’Álvaro Velarde, considerada per la crítica especialitzada com la millor comèdia peruana de tots els temps i no estrenada comercialment a Espanya.
La programació completa de CCCCinema d’Estiu 2026 es pot consultar a http://www.consorcimuseus.gva.es.
Informació i Foto: Generalitat Valenciana