Carlos Mazón exigeix al Govern “més diners, recursos i compromís” per als afectats per les riuades i “menys gestos polítics”
El president de la Generalitat, Carlos Mazón, ha exigit al Govern «més diners, recursos i compromís» per a les persones, municipis i empreses afectades per les riuades del 29 d’octubre passat i «menys gestos polítics».
Així s’ha pronunciat el cap del Consell després de la celebració de la XXVII Conferència de Presidents on ha lamentat que “vinguem a la Conferència sense cap reunió preparatòria ni proposta escrita pel Govern central i ens tornem sense cap resposta ni resolució”. Mazón ha titllat el resultat de la trobada d’“escàs o pràcticament nul” i ha apuntat que el Govern central “ha estès la cultura de si volen alguna cosa que ho demanin a tot Espanya”.
Pel que fa a les riuades del 29 d’octubre passat a la província de València, Carlos Mazón, ha explicat que en els propers dies remetrà a totes les comunitats autònomes i al Govern d’Espanya la iniciativa de la Comunitat Valeciana per a l’elaboració d’un Pla Nacional contra Inundacions i la creació d’un Fons Nacional Extraordinari per a Catàstrofes.
Carlos Mazón ha aprofundit en la necessitat d’“oferir la millor resposta, ràpida, efectiva i sense burocràcia, posant tots els mitjans perquè aquest tipus de catàstrofes no es tornin a produir perquè és una responsabilitat moral”.
Així, ha explicat la importància de comptar amb un Fons Nacional Extraordinari per a Catàstrofes «que permeti una reacció immediata sense burocràcia» per atendre les necessitats de les persones, empreses i municipis afectats.
Pel que fa al Pla Nacional contra Inundacions, ha indicat l’existència d’almenys 30 infraestructures «que mereixen i exigeixen una atenció» per evitar aquest tipus de riuades, alhora que ha subratllat que 2,5 milions d’espanyols viuen «sota alt risc d’inundació» ”.
El president de la Generalitat també ha considerat «una immoralitat» que els afectats per les inundacions «hagin de tornar els ajuts en forma d’impostos, tant en IVA com IRPF, o fins i tot en forma d’interessos», en relació amb els ajuts aprovats per el Govern.
Així, ha posat com a exemple que amb els ajuts estatals per a la reposició de vehicles «el govern acabi fins i tot recaptant gairebé tant l’IVA com els ajuts té previst donar» en no contemplar-se l’eliminació d’aquest impost per a l’adquisició de vehicles.
A més, ha lamentat que les ajudes del Govern «siguin menys de la meitat de les que ha sol·licitat la Comunitat Valenciana» i ha denunciat que «gran part d’aquestes ajudes són crèdits ICO que caldrà tornar amb interessos».
Carlos Mazón ha sol·licitat «l’exempció total d’impostos» per als ajuts a persones i empreses afectades per les riuades, com l’eliminació de l’IVA per a la reposició i la reparació de vehicles i la rehabilitació d’habitatges, entre altres exemples.
En contraposició, ha subratllat que la Comunitat Valenciana «ha complert al cent per cent amb les seues competències» i ha posat en marxa exempcions de tributació en qualsevol donació que rebin els afectats. A més, ha recordat altres iniciatives com l’eliminació de l’impost de transmissions patrimonial per a l’adquisició de vehicles de segona mà.
Per tot això, Carlos Mazón ha sol·licitat a l’Executiu central “més recursos” i ha agraït a la resta d’autonomies la seva predisposició per estudiar la proposta del Govern de renunciar a Fons Europeus no executats per reconstruir la província de València encara que ha incidit que “el pla no pot ser solucionar problemes amb càrrec als altres” sinó “l’obligació de posar en marxa més recursos per part de l’Executiu”.
Nou sistema de finançament autonòmic
El president ha subratllat que durant la Conferència no s’hagi posat sobre la taula cap proposta de reforma del sistema de finançament i ha tornat a recordar al Govern la necessitat d’un fons d’anivellament transitori per a les comunitats infrafinançades “fins que tinguem aquest nou sistema».
Sobre això, Mazón ha assegurat que «no hi ha hagut cap resposta de l’executiu» a aquestes iniciatives i ha criticat que l’única informació que s’ha traslladat és que «al gener hi haurà un Consell de Política Fiscal i Financera per parlar de la condonació de la deute”.
Sobre el deute, el cap del Consell ha recordat que està motivat fonamentalment pel infrafinançament. Mazón ha assegurat que la Comunitat Valenciana seguirà reclamant una reestructuració del deute «com a mesura complementària a la necessitat prioritària d’un nou sistema de finançament autonòmic» ja que, a parer seu, la condonació del deute «és un mer pegat».
En aquesta línia, ha exigit «de manera urgent» l’aprovació del Fons de Liquidació Autonòmica (FLA) que és el que permet a regions infrafinançades com la valenciana o la murciana «compensar el dèficit per a polítiques socials, sanitàries o educatives». Per aquest motiu, ha advertit que “sense el FLA extraordinari de més de 3.000 milions les polítiques socials a la Comunitat Valenciana poden bloquejar-se o col·lapsar-se”.
Habitatge i Sanitat
En matèria d’habitatge, el cap del Consell ha assenyalat que “l’única iniciativa del Govern és la creació d’una empresa pública que ja existeix a moltes comunitats com ara la valenciana”. Per això, ha fet referència a la proposta de la Generalitat de sol·licitar al Govern la reducció de les càrregues fiscals per a lhabitatge.
A l’àrea de Sanitat, Mazón ha retret que no s’hagi dit res de l’homologació dels títols extracomunitaris que habilitaria que «molts professionals ja podrien exercir» com tampoc s’ha tractat el complement de places MIR per a les comunitats autònomes; hi ha hagut cap avenç en la “manca de personal sanitari que necessitem de manera urgent a la Comunitat Valenciana”.
Pacte Nacional de l’Aigua i energia nuclear
Per acabar, el cap del Consell ha coincidit amb la proposta de la Junta d’Extremadura de la necessitat de revisar la política energètica a Espanya i donar suport a “l’ús de l’energia nuclear que s’ha demostrat que és una font energètica neta” com també ha admès la vicepresidenta de la Comissió Europea, Teresa Ribera. En aquest sentit, ha assenyalat que des de la Comunitat Valenciana “aspirem a la sobirania energètica” i per tant “exigim que es pari el desmantellament de les centrals nuclears”.
Alhora, el president ha ratificat la mesura de la Regió de Múrcia que Espanya per assolir un Pacte Nacional de l’Aigua i ha incidit en la necessitat de “seguir avançant en polítiques hídriques” i que aquesta iniciativa es complementi amb el Pla Nacional contra Inundacions proposat per la Generalitat.
Informació i Foto: Generalitat Valenciana