Més notícies

Un nou sistema per optimitzar la recollida i classificació de residus, entre les innovacions que proposen experts en Economia Circular

La simplificació de materials amb estructura multicapa, com els utilitzats en els ‘brics’, o el desenvolupament de tractaments alternatius més eficients per afavorir l’ús d’aigua regenerada són algunes de les propostes que el Comitè Estratègic d’Innovació Especialitzat (CEIE) en Economia Circular ha estudiat aquest dilluns en una nova trobada per identificar oportunitats d’innovació dirigides a les empreses de la Comunitat Valenciana.

El grup de treball, en el qual participen representants del col·lectiu científic, instituts tecnològics i l’empresariat, advoca per implantar un nou sistema de marcatge dels envasos que permeti optimitzar la recollida i classificació de materials en les plantes de tractament.

L’equip multidisciplinari que assessora l’Agència Valenciana de la Innovació (AVI) també planteja alternatives al reciclatge mecànic a través de noves tècniques de valorització de residus, entre elles la gasificació o el compostatge. L’objectiu no és altre que reduir al mínim la fracció d’escombraries que acaba a l’abocador.

Així mateix, per impulsar l’ús de l’aigua regenerada en entorns urbans i agrícoles insten el desenvolupament de tractaments alternatius per tal d’abaratir el seu cost i que incorporin, per exemple, fonts d’energia renovables. Es tracta, en definitiva, de millorar la qualitat d’aquesta aigua amb el menor impacte possible sobre l’import final de la factura dels seus consumidors.

Coordinat pel director de l’Institut Tecnològic del Metall i la Fusta (AIDIMME), Mariano Pérez, el comitè també proposa treballar en nous materials i processos productius que permetin allargar la vida útil dels béns de consum.

Així mateix, els especialistes plantegen la posada en marxa d’una plataforma de programari per a afavorir l’ecodisseny col·laboratiu mitjançant la difusió entre el teixit productiu de totes les innovacions en materials i processos que contribueixen a reduir l’impacte ambiental. D’aquesta manera es pretén que les empreses tinguin al seu abast totes les eines per dissenyar productes des d’un punt de vista sostenible.

materials sostenibles

En aquesta línia, també es explora el desenvolupament de materials més sostenibles, alternatius als que utilitzats en la fabricació dels productes destinats al consum, des d’envasos del sector agroalimentari als components electrònics.

El Comitè Estratègic d’Innovació Especialitzat en Economia Circular està compost pels científics Joan Baptista Carda (Universitat Jaume I), Joaquín Melgarejo i Jorge Olcina (Universitat d’Alacant) i compta amb la participació de José Antonio Costa (Aimplas) i Susana Aucejo (ITENE ).

L’equip es completa amb Maite Castell (UBE Corporation Europe), Eva Giner (SPB) i Amelia Navarro (Hidraqua) en representació del sistema productiu. A més, a aquesta reunió han assistit com a convidats Eduardo Palomares (Institut de Tecnologia Química-UPV) i Miguel Ángel Martínez (Institut Tecnològic del Calçat i Connexes).

En la propera trobada, els especialistes que integren aquest equip multidisciplinari analitzaran les capacitats existents a la Comunitat Valenciana, l’impacte de les innovacions seleccionades i estudiaran quins incentius es requereixen per completar el seu desenvolupament.

Les conclusions finals es presentaran davant el Comitè Estratègic d’Innovació (CEI), que presideix el científic Avelino Corma, en les properes setmanes. I, a continuació, les innovacions propostes es difondran a tot el teixit productiu per al seu posterior desenvolupament i implementació.

Informació i Foto: Generalitat Valenciana

Deixa un comentari

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Descobriu-ne més des de Notícies Dígitals

Subscribe now to keep reading and get access to the full archive.

Continua llegint