Transició Ecològica multiplica per sis la producció d’energia fotovoltaica a les depuradores des del 2020
La Conselleria d’Emergència Climàtica i Transició Ecològica multiplica per sis la producció d’energia fotovoltaica a les estacions depuradores en els darrers dos anys. Es tracta d’una transformació energètica que cobra un nou impuls amb el programa reSOLt de l’Entitat Pública de Sanejament d’Aigües Residuals de la Comunitat Valenciana (Epsar), que, amb la col·laboració de les diputacions i els ajuntaments, incrementa la producció un 135% i duplica la potència instal·lada respecte a les xifres del 2021.
La consellera d´Emergència Climàtica i Transició Ecològica, Mireia Mollà, acompanyada del gerent d´Epsar, Juan Ángel Conca, i la secretària autonòmica de Transició Ecològica, Paula Tuzón, ha presentat el projecte reSOlt, que preveu la inversió de 2,3 milions d´euros per instal·lar plaques solars en un total de 60 depuradores de la Comunitat Valenciana.
El pla d’abastament energètic sostenible permetrà augmentar la potència generada per aquestes instal·lacions fins a 2,2 kW anuals i estalviar més de mig milió d’euros a l’any de despesa energètica.
Mollà ha assenyalat que el programa reSOLt «compleix els compromisos de la Generalitat en matèria de descarbonització que es converteix en referent i avança en la transició ecològica i la neutralitat de l’Administració Pública». En aquest sentit, la consellera s’ha referit als beneficis que comprenen la lluita contra el canvi climàtic i l’optimització dels recursos públics.
El pla, un dels objectius de la Conselleria al darrer seminari del Consell celebrat a Albocàsser/Benassal, suposa cobrir 6.497 metres quadrats de plaques solars. «Una reducció de les emissions de CO2 en 900 tones mètriques, les equivalents a les produïdes per 600 llars oa 260 voltes al món amb cotxe elèctric», ha subratllat Mollà.
El gerent d’EPSAR ha explicat que la distribució de les actuacions “ha tingut en compte el clima, la capacitat de les infraestructures i les característiques i necessitats dels diferents territoris”.
Quatre instal·lacions, les que concentren més potència i capacitat, s’executaran a la província d’Alacant, 33 a la província de València i 23 a la província de Castelló, dins d’un repartiment «molt equilibrat» a la inversió.
Concretament, les instal·lacions ubicades a Alacant es realitzaran a EDAR de grans dimensions, per la qual cosa tindran una superfície total de 3.106 m², una potència de 706 quilowatts, i generaran 1.152.340 quilowatts/hora a l’any.
A València, les instal·lacions dels nous panells solars ocuparan una superfície de 2.337 metres quadrats, comptaran amb una potència de 462 quilowatts i produiran anualment 748.560 quilowatts.
A la província de Castelló, per la seva banda, l’aposta és la de modernitzar les instal·lacions de municipis petits, actuant en 23 depuradores en què s’han instal·lat 1.054 metres quadrats de panells solars, que tindran una potència de 217 quilowatts i produiran anualment 293.402. quilowatts anuals.
«Aquestes actuacions, ja en marxa, posen de manifest que EPSAR és transició ecològica, transició energètica i economia circular», ha indicat Mollà.
Juan Ángel Conca ha remarcat que el projecte «forma part de l´estratègia conjunta d´Epsar i de la Conselleria de Transició Ecològica encaminada a integrar la depuració d´aigües en un sistema circular i sostenible de gestió».
Informació i Foto: Generalitat Valenciana