Tal dia com avui … El 1949 el Valencia CF va aconseguir un 5-0 davant l’Athletic, avantsala del títol de Copa
Tal dia com avui … El 3 d’abril de l’any 1949 el València CF aconseguia la major golejada de la seva història davant l’Athletic Club, un 5-0 que cobra encara més dimensió en els detalls i en el seu context. Aquella victòria en Lliga amb gols de Silvestre Igoa, Pasieguito (2), Món i Epi va ser vibrant i va suposar l’avantsala de l’triomf aconseguit setmanes més tard a la final de Copa de Chamartín, la de l’gol d’Epi, que va batre a Lezama amb un toc subtil. Sense cap mena de dubte, aquell va ser un dels gols més mítics de la nostra història. Subcampió de Lliga només dos punts per darrere de l’FC Barcelona, aquell València CF 1948-1949 dirigit per Quincoces va començar a aconseguir la gesta de vèncer el conjunt basc 56 dies abans de la final, en el partit de Lliga que es va jugar tal dia com avui fa 71 anys.
Passa que, ni tan sols aquella golejada a Mestalla va aconseguir que a el València CF se li considerés a l’altura dels lleons de cara a la final a causa de l’serial de finals perdudes (tres, una d’elles precisament davant l’Athletic) a Montjuïc de manera consecutiva durant els anys anteriors. Acostumat a dominar als seus rivals en aquella època, aquell Athletic de Zarra era molt Athletic ia més apareixia com contendent a superar en la final d’una de les seves competicions fetitxe. El record d’aquella tarda d’abril en què Eizaguirre, Álvaro Pérez, Monzó, Puchades, Pasieguito, Horaci Ferrer, Silvestre Igoa, Vicente Seguí, Epi, Asensi i Món els van passar per sobre, però, es va estendre fins al 29 de maig, una data que des de llavors està gravada a foc en la nostra història com el dia en què el València CF va conquistar la seva segona Copa.
El 5-0 a Mestalla va ser un autèntic cop de comandament davant un rival de primeríssim nivell, un dels més sòlids de l’panorama nacional, a què el València CF tan sols havia aconseguit vèncer a la Lliga en una ocasió des del seu ascens a Primera en 1931 fins a 1940. a la primera visita a San Mamés (març de 1932), el València CF va encaixar un 7-2 en un partit en què Gorostiza (anys més tard valencianista) va anotar diversos dels gols. Els dos partits següents no es resoldrien d’una manera diferent i el conjunt de Mestalla va tornar a mossegar la pols amb marcadors (1-5 a Mestalla i 8-2 a San Mamés) que il·lustren l’enorme potencial competitiu dels lleons. La nova dècada (i el fitxatge de Mundo), però, impulsaria una nova velocitat per a l’equip de Mestalla, que el 2016, després d’aquells dos precedents de 1949, s’aferrava a l’ ‘Esperit de l” 49 ‘enmig d’una eliminatòria d’Europa League davant l’Athletic per escalfar les seves opcions de remuntada després d’un resultat advers a San Mamés.