Sanitat posa en marxa un protocol d’acompanyament a la fi de la vida per a persones ingressades en hospitals durant la pandèmia
La Conselleria de Sanitat Universal i Salut Pública ha dissenyat un protocol d’acompanyament a la fi de la vida per a persones ingressades en hospitals durant el període de pandèmia per COVID-19, ja que aquesta malaltia ha generat una de les conseqüències més dures d’aquest període: que les persones ingressades a l’hospital no puguin estar acompanyades pels seus éssers estimats en els moments finals de la seva vida.
Davant les noves dades sobre l’avanç i control de la malaltia i amb l’objectiu de garantir el dret dels i les pacients a acomiadar-se dels seus éssers estimats ia tenir un procés de mort el més humanitzada i digna possible, el protocol estableix dos possibles escenaris de comiat. Un d’ells se situa abans que el o la pacient entri en fase terminal un dia o dos abans de la mort. L’altre escenari es dóna hores abans de la mort. La família ha de decidir en quin moment d’aquests dos supòsits desitja acudir a l’hospital per acompanyar i acomiadar-se del seu ésser estimat.
El protocol s’activarà per decisió de personal sanitari. La família ha de triar a una persona que haurà d’acudir a centre hospitalari quan sigui avisada i sempre haurà de cenyir a l’acord aconseguit i regulat per l’escenari triat. La situació de l’o la pacient marcarà els nivells de protecció que se li proporcionaran a aquesta persona, així com la instrucció per garantir la seva màxima seguretat. També el temps de permanència a l’habitació vindrà determinat per l’estat en què es trobi aquesta persona. S’establirà un “circuit segur” tant per l’entrada com per a la sortida de l’hospital.
Tecnologies de comunicació i suport psicològic professional
Es maximitza l’ús de tecnologies de comunicació mitjançant recursos proporcionats per l’hospital i es facilitarà la presència virtual de la resta de familiars a l’habitació i la comunicació amb la persona ingressada.
D’altra banda, l’equip assistencial podrà sol·licitar el suport de l’equip de psicologia de l’hospital que podrà tenir un paper rellevant com a suport en el maneig de l’duel tant de l’o la pacient com de la família. És a dir, tant el / la pacient com la persona acompanyant podran rebre el suport psicològic durant la visita si així ho considera el personal sanitari.
En aquest moment, la persona ingressada a la UCI no pot ser inclosa en el protocol, ja que el risc és excessivament alt per a la persona que acudeix. No obstant això, s’estan estudiant alternatives per permetre també l’acompanyament en aquest context.
Informació i Foto: Generalitat Valenciana