Sanitat manté la vigilància activa de control sanitari en els centres residencials
El Diari Oficial de la Generalitat Valenciana (DOGV) publica aquest dissabte la resolució de la Conselleria de Sanitat Universal i Salut Pública sobre l’adopció de mesures relatives a centres socials de caràcter residencial davant la situació sanitària ocasionada per la COVID-19 en l’àmbit de la Comunitat Valenciana a la finalització de l’estat d’alarma decretat el passat 14 de març.
Un cop finalitzat l’estat d’alarma, correspon a la Conselleria de Sanitat Universal i Salut Pu? Blica, com a autoritat sanitària competent en el a? Mbit de la Comunitat Valenciana, adoptar les mesures oportunes per al control d’aquesta malaltia que, tal com s’indica en la resolució, amb relació a la gent gran, amb discapacitat i altres persones usuàries de centres de serveis socials de caràcter residencial, “es troben en situació de major vulnerabilitat davant aquesta infecció per la seva edat avançada, patologia de base o comorbiditats i convivència en entorns tancats, cosa que els fa més fràgils davant les malalties ”
Per tot això, en el cas de la seva propagació en persones vulnerables en centres residencials, “fa necessari el manteniment de mesures organitzatives i de coordinació, orientades a reduir el risc de contagi, així com a tractar de la forma més adequada a les persones que pateixin aquesta malaltia “.
La Conselleria de Sanitat va dictar, amb data 18 de març, resolució per la qual s’acordaven mesures excepcionals en relació amb les actuacions sanitàries a les residències de persones majors dependents, independentment de la seva titularitat i tipologia de gestió, en salvaguarda de la salut pública. A partir del cessament de l’estat d’alarma s’estableixen mesures organitzatives per continuar garantint la prevenció i control sanitari de la infecció en els centres residencials de serveis socials.
S’estableix que els centres de serveis socials de caràcter residencial seguiran sent objecte de vigilància i seguiment respecte a l’existència i possible aparició de casos d’COVID-19, per la comissió de control de centres residencials, constituïda en cada departament de salut.
La comissió establirà i aplicarà tots els mecanismes necessaris per garantir la prevenció, detecció, atenció integral i control davant la COVID-19. Presidirà aquesta comissió la Gerència o la Direcció d’Atenció Primària de el Departament de Salut i la formarà personal amb competències en matèria de salut pública, medicina preventiva, prevenció de riscos laborals, Hospital a domicili, inspecció de serveis sanitaris, una persona en representació de la Conselleria d’Igualtat i Polítiques Inclusives, a més d’aquells o aquelles professionals que consideri necessaris incorporar la Gerència. En els departaments en règim de concessió, ha de formar també part d’ella la persona comissionada de la Conselleria.
Se segueixen establint els següents graus de control de vigilància sanitària:
· Grau 0 (G0): centres sense ningu? N cas sospitós o confirmat actiu en residents ni en personal. Implica el seguiment i control que les mesures que s’adopten són les adequades i per detectar la aparicio? De possibles casos.
·
Grau 1 (G1): centres amb un o ma? S casos sospitosos o confirmats actius de COVID-19 a residents o personal, que determina la declaracio? De brot per salut pu? Blica. Implica vigilar la evolucio? Dels casos positius i de la situacio? N epide? Mica, i la adopcions? De les mesures de PREVENCIO? I proteccio? N adequades, en col·laboració? Amb els recursos sanitaris i el servei de PREVENCIO ? de riscos laborals de centre residencial.
·
Grau 2 (G2): centres amb una evolucio? En gravetat de la situacio? N epide? Mica en residents o personal, que determina, a criteri de la comisio? De control de centres residencials, la resolucio? N d’impuls de mesures per al control de l’assistència sanitària de centre.
A més, s’estableixen altres mesures, com que els centres residencials que a data 21 de juny estiguin en vigilància activa de control sanitari grau 1 i grau 2 es mantindran en aquesta situació fins al tancament de l’actual brot actiu que justifica aquesta actuació, amb les mateixes mesures de protecció i aïllament.
Per a cada centre residencial en vigilància activa G1 o G2, la comissió de control designarà una persona empleada pública com a coordinadora de l’assistència sanitària, que garantirà que s’han adoptat les mesures establertes sobre la ubicacio? I aïllament al centre, mesures higie? niques i de proteccio? n, Coordinacio? n per al Diagno? stic, seguiment i, si escau, Derivació? n sanitària de les persones residents.
S’indica també que aquelles resolucions que puguin implicar el confinament en espais tancats i la limitació de drets i llibertats de les persones residents, s’han de comunicar a l’autoritat judicial i a la fiscalia.