DestacatSanitat

Sanitat impulsa el cribratge de prevenció i atenció a la violència de gènere incloent-lo com a compromís en els acords de gestió del 2026

La Conselleria de Sanitat impulsa el cribratge de prevenció i atenció a la violència de gènere incloent-lo com a compromís en els acords de gestió per al 2026, a fi d’augmentar el nombre de dones que s’acullen al programa, la participació del qual és voluntària.

Els acords de gestió són un document que defineix els objectius i els resultats que s’esperen assolir anualment en l’assistència sanitària. És una eina de gestió del rendiment que alinea les activitats amb els objectius estratègics de l’organització i serveix per avaluar l’exercici dels professionals sanitaris.

D’aquesta manera, la Conselleria de Sanitat se suma a la commemoració del Dia Internacional de l’Eliminació de la Violència contra la Dona, amb l’objectiu de conscienciar sobre la importància d’eradicar qualsevol mena de violència sobre les dones.

El cribratge de prevenció de violència de gènere els aplica els professionals d’Atenció Primària a través del protocol o guia per detectar possibles casos davant d’una sospita de maltractament.

A més de practicar si cal una exploració i valoració física, es formula un qüestionari a les dones de més de 14 anys que han mostrat la seva disposició a participar-hi. Així es fa una valoració del risc i si escau es fa un acompanyament de la dona activant els mecanismes de protecció i es gestionen els recursos necessaris.

En aquest sentit, el circuit sanitari es complementa i coordina amb altres agents que hi intervenen, així com serveis especialitzats: Treball Social, Centres de Dona 24 hores, Oficina d’Assistència a la Víctimes del Delicte, Jutjats de Violència sobre la Dona i Forces i Cossos de Seguretat, entre d’altres.

Gairebé mil casos detectats

De gener a octubre d’aquest any, els professionals d’atenció primària del sistema valencià públic de salut han detectat gairebé mil casos de dones que han referit estar vivint una situació de maltractament, a través del programa de cribratge de prevenció i atenció a la violència de gènere de la Conselleria de Sanitat.

En concret, han estat 972 casos detectats, dels quals 389 corresponen a dones de la província d’Alacant, 100 a la de Castelló i 483 a la de València.

Segons el tipus de violència detectada durant aquest període, s’han enregistrat 439 casos de violència física, 912 de violència psicològica i 133 de violència sexual. Pel que fa a això, cal assenyalar que el nombre total és superior al de casos detectats perquè una mateixa pacient pot ser víctima de diferents tipus de maltractament.

En global, durant aquest any, els professionals dels serveis sanitaris han preguntat a 33.127 dones si volien participar al programa, i d’elles, han accedit a fer el cribratge de violència de gènere un total de 32.827 dones. D’aquestes, a la província d’Alacant han participat al programa 14.876 dones, 2.718 a Castelló i 15.233 a València.

Formació

Així mateix, des de la Conselleria de Sanitat també s’ha promogut la formació dels professionals sanitaris d’atenció primària, atenció hospitalària i salut pública en matèria de prevenció i atenció de la violència sobre les dones gràcies a sessions formatives impartides a l’Escola Valenciana d’Estudis per a la Salut (EVES).

A més, en aquests cursos s’explica també l’ús de l’aplicació incorporada a la història clínica SIVIO (Sistema d’Informació davant de la Violència) i el coneixement del sector sociosanitari on derivar aquestes dones, com ara la xarxa Centres Dona, la xarxa d’oficines de denúncies de violència i la coordinació amb les forces i cossos de seguretat.

Informació i Foto: Generalitat Valenciana

Deixa un comentari

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir els comentaris brossa. Apreneu com es processen les dades dels comentaris.

Descobriu-ne més des de Notícies Dígitals

Subscribe now to keep reading and get access to the full archive.

Continua llegint