Sanitat acredita com a referència provincial la Unitat d’Hipertensió Pulmonar de l’Hospital Doctor Balmis
La Conselleria de Sanitat ha designat la Unitat d’Hipertensió Pulmonar de l’Hospital General Universitari Doctor Balmis com a unitat de referència a la província d’Alacant per al tractament de pacients afectats per aquesta malaltia crònica.
La unitat, integrada al Servei de Pneumologia que dirigeix el doctor Luis Hernández, va ser creada fa més de 20 anys, en què ha estat liderada pel doctor Joan Gil fins a la seva recent jubilació com a cap de servei. Compte, per tant, amb una llarga experiència en l’atenció a pacients de la província, un alt nivell de competència i especialització en la confirmació diagnòstica i el tractament d’aquesta malaltia, amb la resolució de la seva complexitat fins al moment en què cal considerar el trasplantament pulmonar.
Per això, l’acreditació suposa una fita per als professionals que formen part de la Unitat, les doctores Raquel García Sevila, cap de Secció de Pneumologia; Irene Rodríguez Galán i Paloma Ruiz, professionals d’infermeria especialitzada, així com per a la resta de serveis implicats.
En aquestes dues dècades de treball s’han valorat més de 300 pacients, dels quals al voltant de 200 tenen diagnòstic d’hipertensió arterial pulmonar o hipertensió pulmonar tromboembòlica crònica. «Rebem almenys una o dues propostes per setmana per a valoració de pacients, fet que suposa unes 100 a l’any, amb un creixement que ha estat exponencial els últims anys», ha apuntat la doctora Raquel García.
“Aquest reconeixement facilita una cosa molt important: la derivació precoç a la unitat de referència, atès que hi comptem amb l’equip i el personal tant mèdic com d’infermeria necessari per a les cures que requereix l’atenció d’aquesta complexa patologia, l’abordatge de la qual ha de ser ser multidisciplinar”, ha subratllat la doctora Paloma Ruiz.
En aquest sentit, la Unitat treballa en estreta col·laboració, entre d’altres, amb els serveis de Cardiologia, Radiologia, Reumatologia, Medicina Digestiva i Farmàcia Hospitalària. També compta amb Infermeria especialitzada tant de Pneumologia com de Radiologia Intervencionista. Alguns dels pacients són portadors de tractaments parenterals, per això necessiten l’administració contínua de medicació, potser durant anys, per via intravenosa o subcutània amb bombes de perfusió contínua i accessos venosos, cosa que fa que sigui fonamental l’educació per part del personal dInfermeria en el maneig daquestes bombes i la solució als problemes que puguin tenir els pacients amb els catèters.
Actualització en hipertensió pulmonar
Coincidint amb l’acreditació recent de la unitat, se celebren aquesta setmana les I Jornades d’hipertensió pulmonar, que han estat organitzades per aquest equip de professionals. S’hi està fent una revisió global de la malaltia, amb diferents xerrades a càrrec de professionals dels serveis implicats en el tractament de la patologia i s’ha posat especial èmfasi en la importància del diagnòstic precoç i la derivació dels pacients a la unitat de referència.
«És de vital importància que aquests pacients siguin valorats per experts en la patologia, ja que es tracta d´una malaltia greu, complexa, poc freqüent, però amb altes taxes de mortalitat si no és correctament diagnosticada ni tractada», han subratllat els organitzadors.
Així mateix, a les jornades s’ha presentat un projecte elaborat en col·laboració amb el Servei de Farmàcia Hospitalària, en concret amb la farmacèutica Ángela Pascual, que busca treballar en xarxa amb la resta de farmàcies hospitalàries. L’objectiu és aconseguir, a través de l’educació sanitària als pacients, una titulació millor dels fàrmacs i reduir les visites dels pacients als serveis de farmàcia.
Una malaltia amb un alt impacte
La hipertensió pulmonar és un problema de salut mundial amb una prevalença estimada de l’1% de la població, però amb un alt impacte per la mortalitat elevada.
Clàssicament, el perfil de pacient amb hipertensió pulmonar era una dona jove sense malalties associades. Tot i això, en l’última dècada, les dades demogràfiques i les característiques dels pacients amb aquesta malaltia han canviat i això ja no és així. L’edat mitjana dels pacients és de 50 anys, sent les comorbiditats cardíaques i pulmonars molt freqüents en ells.
De fet, els símptomes d’aquesta malaltia es poden confondre amb altres malalties respiratòries o cardíaques, per la qual cosa el diagnòstic es pot endarrerir fins a una mitjana de dos anys des de l’inici de la clínica per part del pacient. Aquesta situació contribueix al deteriorament de la qualitat de vida i incideix en la progressió de la malaltia, cosa que escurça la supervivència.
Informació i Foto: Generalitat Valenciana