EducacióPolítica

Rovira assenyala com a prioritats del proper curs escolar «reforçar la qualitat educativa, treure la ideologia de les aules i recuperar la llibertat, i cuidar la salut mental de l’alumnat»

El conseller d’Educació, Universitats i Ocupació, José Antonio Rovira, ha presentat les prioritats del nou curs escolar 2023/2024 entre les quals ha esmentat el “reforç de la qualitat educativa, treure la ideologia de les aules i recuperar la llibertat educativa, així com la prevenció i cura de la salut mental de l’alumnat”.

El conseller ha comparegut en roda de premsa amb el secretari autonòmic d’Educació, Daniel McEvoy, per desgranar les dades més significatives de l’inici de curs que tindrà lloc el dilluns 11 de setembre a totes les etapes educatives. El nou curs comptarà amb 802.198 alumnes en segon cicle d’Infantil, Primària, Secundària, Batxillerat, Educació Especial i Formació Professional, fet que suposa un increment de 4.030 alumnes respecte al curs passat.

En concret, segons ha explicat el conseller, s’experimenta una baixada lleugera en segon cicle d’Infantil i Primària, mentre que augmenten els alumnes d’ESO, Batxillerat i, de manera significativa, els de Formació Professional que superen els 100.000.

José Antonio Rovira ha assenyalat que, tot i que la planificació del curs ja estava realitzada, el seu departament està treballant per millorar l’educació i, en concret, “treure la ideologia de les aules i tornar la llibertat”. En aquest sentit, ha assenyalat que «s’estan fent passos cap a la llibertat d’elecció de centre, recuperant el districte únic, l’elecció de llengua vehicular, la millora de la conciliació familiar i la reducció de la burocràcia».

D’altra banda, ha assegurat que des d’Educació s’aposta per premiar l’esforç i el treball de l’alumnat, i reconèixer l’excel·lència i el talent, així com les noves tecnologies i l’aprenentatge de llengües estrangeres, principalment anglès. A més, el conseller ha insistit en la necessitat que reconegui l’autoritat del professorat.

En el transcurs de l’acte, el conseller ha destacat la rellevància de dissenyar un Pla de Salut Mental, que es desenvoluparà en col·laboració amb la Conselleria de Sanitat “perquè siguin els mateixos professionals sanitaris els qui estiguin als centres educatius”. En aquest sentit, ha assegurat que “ningú millor que un professional de la salut per prevenir i detectar possibles problemes”.

Augment de docents i nous centres educatius

El curs 23/24 comptarà amb 81.736 docents a les aules, fet que suposa un augment de 3.077 docents respecte al curs anterior, fet que suposa un increment del 3,91% respecte al curs anterior.

A més, un total de 13 centres educatius obriran les portes aquest mateix mes de setembre, dels quals 2 pertanyen a la província de Castelló (Morella i Almassora), quatre a la província de València (Sagunt, Gilet, Picassent i Alcàsser) i set a la província d’Alacant (Castalla, Dénia, Monòver, Torrevella, Cocentaina, Pilar de la Foradada i Mutxamel). Així mateix, al llarg del curs està previst que obrin les portes altres 9 centres més: dos a Castelló (Sant Mateu i Soneja), quatre a València (Albalat dels Tarongers, València, Mislata i Ontinyent) i tres a Alacant (Teulada, la Vila Joiosa i Elx).

Increment del personal no docent datenció educativa

Així mateix, té una importància especial la inclusió educativa i la igualtat d’oportunitats. Per al curs 23/24 s’han creat 33 llocs de personal especialitzat d’audició i llenguatge i 79 llocs de personal educador d’Educació Especial, una dotació addicional amb què es pretén donar suport a les mesures d’atenció a la diversitat que garanteixen l’educació inclusiva a les primeres etapes educatives”, ha manifestat.

Tot plegat, el servei de personal no docent d’atenció educativa (personal educador d’educació especial, personal educador d’educació infantil, personal tècnic de gestió en interpretació de la llengua de signes i fisioterapeutes) estarà dotat amb 2.520 persones per al curs 23/24 , fet que suposa un 9% més que el curs anterior.

Augment del 31% a les ajudes al transport

Pel que fa al transport escolar, comença l’execució del nou contracte que inclou l’alumnat de Batxillerat com a beneficiari d’aquest servei gratuït amb l’objectiu de garantir que l’alumnat que finalitzi l’ESO pugui continuar la formació al mateix centre.

Per això, la Conselleria augmentarà en un 31% l’import destinat a aquest transport col·lectiu i destinarà aquest curs més de 72,5 milions d’euros davant dels 55 milions del curs passat, de manera que es beneficiaran prop de 43.700 alumnes beneficiaris . D’altra banda, les ajudes individuals al transport suposaran destinar 2,03 milions d’euros més.

Pel que fa al menjador escolar, s’estima que hi haurà més de 150.000 beneficiaris durant el curs 23/24, dels quals el 53,33%, més de la meitat, rebran l’ajut al 100%, i per això la Conselleria destinarà 75,4 milions d?euros. Pel que fa als imports màxims corresponents a l’ajuda de menjador per comensal i dia, es mantenen en 4,25 euros per a Educació Infantil, Primària i ESO, 5,44 euros per al cas d’Educació Especial i fins a 12,25 euros per a l’alumnat que assisteix a alguna escola-llar.

Creix un 20% la dotació per al banc de llibres

Pel que fa al banc de llibres, 470.000 alumnes es beneficien d’aquest programa, que té un pressupost de 72 milions d’euros, 12 milions més que el curs passat, fet que suposa un augment del 20%. Com a novetat per a aquest curs, aquest recurs s’amplia a batxillerat. Per part seva, el bo infantil (0-3 anys), tindrà 39.900 beneficiaris i es destina un import de 87,5 milions d’euros.

Increment de l’oferta d’FP

Pel que fa a la Formació Professional, hi ha una oferta de 151.077 places per a aquest curs, un 6,5% més que el curs passat. Creixen les places ofertes per l’alta demanda de l’FP, amb una rellevància especial en els mòduls mitjà i superior. Pel que fa a la matriculació cal tenir en compte que les matrícules de les FP no es tanquen oficialment fins a l’octubre, si bé com a radiografia en aquest moment hi ha matriculats ja 100.345 alumnes.

Pel que fa a l’alumnat que cursarà ensenyaments oficials d’idiomes, en aquest moment hi ha 31.299 alumnes matriculats i 84.125 places ofertes, però es tracta de xifres provisionals, atès que igual que a la FP, el procés encara està obert i les dades oficials no es coneixeran fins a l’octubre.

Informació i Foto: Generalitat Valenciana

Deixa un comentari

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir els comentaris brossa. Apreneu com es processen les dades dels comentaris.

Descobriu-ne més des de Notícies Dígitals

Subscribe now to keep reading and get access to the full archive.

Continua llegint