Rodrigue Kwizera s’imposa al Cross Internacional d’Itàlica i el Playas de Castellón brilla amb tres podis
El Cross Internacional d’Itàlica, disputat aquest cap de setmana a l’històric circuit de Santiponce (Sevilla), va tornar a reunir l’elit mundial del camp a través. Considerat el cros més prestigiós del calendari internacional, la prova va comptar amb la presència dels millors atletes africans —inclosos els kenyans recentment classificats per al Mundial de Cross— i de destacats migfondistes espanyols com Mohamed Attaoui i Ignacio Fontes.
El Facsa–Platges de Castelló va presentar una potent representació amb Rodrigue Kwizera, Thierry Ndikumwenayo i Likina Amebaw com a principals aspirants, juntament amb diversos dels millors joves nacionals del club.
Domini africà amb protagonisme castellonenc
La carrera masculina, sobre 9.200 metres de terreny exigent i amb forts pendents, va començar amb un grup compacte liderat pels atletes kenyans. A partir del segon quilòmetre, Rodrigue Kwizera va assumir el control amb una estratègia intel·ligent, marcant el ritme de cap. El seu company Thierry Ndikumwenayo, que va partir més enrere, es va unir als llocs davanters mediada la prova.
Al tram final, només cinc atletes resistien al grup capdavanter —Kwizera, Ndikumwenayo i tres kenyanes—. Quan faltaven 500 metres, Ndikumwenayo va cedir lleugerament després d’un gran esforç, i Kwizera va llançar un atac definitiu al qual ningú va poder respondre. El burundès es va imposar amb autoritat, aconseguint el seu segon triomf a Itàlica i igualant les dues victòries que també posseeix el seu company.
Ndikumwenayo va finalitzar cinquè i primer espanyol, amb molt bones sensacions malgrat la recent reincorporació als entrenaments després d’haver estat pare fa tres setmanes.
Resident a Castelló des de fa vuit anys i triple vencedor del Circuit Mundial de Cross, Kwizera espera culminar ben aviat el seu procés de nacionalització, un reforç de primer nivell per a la selecció espanyola de cara al 2026.
Likina Amebaw, tercera en una final d’altíssim nivell
A la categoria femenina, Likina Amebaw, atleta del Platges de Castelló d’origen etíop i establerta a Espanya des de fa sis anys, va protagonitzar una gran actuació. La carrera va arrencar amb un ritme molt alt imposat per les kenyanes, i Amebaw va ser l’única capaç de mantenir-se al capdavant amb la campiona olímpica de 3.000 obstacles Winfrid Mutile i Daisy Jepkemei.
Als metres finals, Mutile va marxar en solitari i, encara que Amebaw va resistir amb força, va ser superada en l’últim tram per Jepkemei, aconseguint un brillant tercer lloc. La primera espanyola va ser l’exatleta del Playas María Forero, cinquena a meta.
“Cada any Itàlica em motiva molt. És una carrera dura, però em trobo en bona forma i aquest podi em dóna confiança pel que ve”, va declarar Amebaw.
Les joves promeses del Playas també pugen al podi
El talent del planter del Playas va tornar a quedar palès amb diverses actuacions destacades.
En categoria sub23, Ciro Martín, pupil de Lluís Torlá, es va proclamar vencedor, sumant punts clau per integrar-se a la selecció espanyola que competirà al Campionat d’Europa de Cross el proper 14 de desembre a Lagoa (Portugal).
En sub20 femenina, Mara Rolli va ser segona, a només un segon de la vencedora María Viciosa.
En sub20 masculina, Samuel Matamoros va signar un tercer lloc molt meritori, a cinc segons del guanyador.
Els tres atletes lluitaran per confirmar la classificació definitiva per a l’Europeu al Cross d’Atapuerca (Burgos), on se celebrarà el Campionat d’Espanya de Clubs d’aquí a dues setmanes.
Balanç general
El Facsa-Platges de Castelló reforça així el seu domini tant a l’elit com a les categories de formació. Amb la victòria de Kwizera, el podi d’Amebaw i les actuacions de Martín, Rolli i Matamoros, el club castellonenc demostra, una vegada més, per què és el referent de l’atletisme espanyol al panorama internacional.