Puig afirma que l’aval del Parlament Europeu als eixos Sagunt-Terol-Saragossa i Madrid-València com xarxes prioritàries «acaba amb la injustícia»
El president de la Generalitat, Ximo Puig, ha expressat la seva satisfacció pel suport mostrat aquest dijous pel Parlament Europeu a la inclusió dels eixos Sagunt-Terol-Saragossa i Madrid-València com xarxes prioritàries al mapa transeuropeu, una decisió que ha qualificat de «estratègica» i que «acaba amb la injustícia» de no prioritzar aquesta infraestructura.
Així ho ha manifestat durant la seva intervenció a la sessió de control a les Corts, en què ha celebrat la decisió de la Comissió de Transport de l’Eurocambra, que ha titllat de «primer pas fonamental» per a la seva aprovació definitiva per part del Parlament Europeu al mes de desembre i per la Comissió Europea.
«És una decisió estratègica que ens acosta a Europa, que millora la nostra connectivitat, des de la perspectiva de les persones i de la competitivitat de les empreses», ha destacat.
Per al cap del Consell, el suport de la societat civil, del Govern d’Aragó i del Ministeri de Foment ha estat clau a l’hora d’aconseguir l’objectiu. «Ho hem aconseguit junts», ha subratllat.
Transvasament Tajo-Segura
El president ha mostrat la seva oposició a la decisió de la Comissió Central d’Explotació de l’Aqüeducte Tajo-Segura de limitar el transvasament a 7,5 hectòmetres cúbics per a proveïment humà. «El recorrerem quan puguem, perquè encara no s’ha produït l’acord, però ho farem», ha assegurat el president, que ha afirmat que la decisió respon a l’objectiu de «defensar sempre els interessos dels valencians».
Un 81% més de recursos per a préstecs de l’IVF
Pel que fa a dades econòmiques, el president ha anunciat que l’Institut Valencià de Finances (IVF) comptarà per a l’exercici 2019 amb un 81% més de recursos per atorgar préstecs a empreses.
Segons ha detallat, es tracta de recursos que aniran destinats a la concessió de préstecs bonificats per a companyies que estiguin desenvolupant accions «orientades a un canvi productiu».
En aquest sentit, ha destacat altres accions destinades a millorar la competitivitat de les empreses valencianes, com la posada en marxa de l’Agència Valenciana de la Innovació «per obrir nous camins» l’empresariat valencià, així com el disseny del «nou Ivace, a l’ servei de les pimes «, i ha destacat la importància del Pla Estratègic de la Indústria Valenciana.
finançament
Puig ha insistit en la necessitat d’establir un nou model de finançament autonòmic, una qüestió en què ha considerat que la Comunitat «està en millors condicions com a poble per reivindicar el seu futur».
«El Govern està prenent algunes mesures pal·liatives, però nosaltres mai anem a defallir en la nostra vocació d’exigència», ha assegurat el cap del Consell, que ha recordat que l’executiu central «s’ha compromès públicament a impulsar aquesta reforma» i ha destacat la posició de «lleialtat reivindicativa» de la Generalitat en aquesta matèria.
El president ha detallat una sèrie de canvis en el sistema que «beneficien» a la Comunitat, com l’escenari pressupostari, en el qual, tal com ha subratllat, per primera vegada, el repartiment del dèficit recau en les autonomies, el fet que s’hagi modificat la recaptació de l’IVA o que s’hagi «obert el debat sobre el deute».
moment valencià
Per tot això, ha considerat que aquest és el «moment valencià» d’una Comunitat «en què s’avança».
En aquest sentit, ha destacat la dada de creació d’ocupació, que xifra en 227.000 les persones que han trobat feina des del principi de la legislatura, així com la recuperació de dos terços de l’afiliació destruïda durant la crisi.
«Les coses a la Comunitat Valenciana van millor», ha manifestat Puig, que ha al·ludit també al creixement del 13,8% de l’economia valenciana, gairebé quatre punts per sobre de la mitjana espanyola, i al fet que els valencians aporten més del 13% de l’ocupació generada a Espanya en el que va de mandat.
Informació i Foto: Generalitat Valenciana