Política

Política Territorial treu a informació pública els quatre programes de Paisatge del Litoral de Vinaròs-Benicarló, Albufera, Gandia i Alacant-Elx

La Conselleria de Política Territorial, Obres Públiques i Mobilitat ha iniciat el procés d’informació i consulta pública dels programes de Paisatge del litoral de Vinaròs i Benicarló, de l’Albufera de València, del litoral de Gandia i del litoral d’Alacant-Elx, segons publica el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana (DOGV). La seva finalitat és concretar actuacions necessàries per a garantir la preservació de paisatges que requereixen intervencions específiques i integrades.

Durant un període de 45 dies, a partir de l’endemà de la publicació, els agents socials i la ciutadania en general podran fer aportacions, suggeriments i al·legacions per tal de millorar el contingut dels mateixos.

Els programes de paisatge tenen com a principal comès el disseny i l’execució de la Via Litoral, que és un itinerari verd per al trànsit de sistemes de mobilitat sostenible vianants i ciclista que discorre des de Vinaròs fins a Pilar de la Horadada.

Els programes detallen els projectes necessaris per a qualificar paisatgísticament el territori, suprimir impactes ambientals i unes normes d’integració paisatgística de les edificacions.

Aquests programes al litoral desenvolupen el Pativel en aquells àmbits prioritaris costaners que compten amb majors valors ambientals, territorials i paisatgístics. Cal remarcar que aquests programes han de servir de mostra per altres administracions i professionals a l’hora de redactar els seus propis programes de paisatge.

Litoral de Vinaròs i Benicarló

El primer programa, el litoral de Vinaròs i Benicarló comprèn tres trams: el tram nord del nucli urbà de Vinaròs, que compta amb un espai de gran valor ambiental i cultural per la proximitat de la zona humida del riu Sénia, la successió de penya-segats mitjans i la presència de recursos paisatgístics rellevants. En aquest àmbit la Via Litoral discorre sobre camins preexistents diferenciant clarament un itinerari ciclista i un altre per als vianants al costat dels penya-segats i cales que configuren aquest espai costaner.

En el tram rural de Benicarló, la Via Litoral discorre per un paisatge d’alt valor agrari i forma un paisatge únic per la seva connexió directa amb el front marítim. Està limitat per barranc de la Aiguaoliva per la rambla de Cervera que són dos elements d’oportunitat territorial per generar connexions amb els paisatges més valuosos de l’interior.

El tercer tram contempla la requalificació dels espais urbans portuaris de Benicarló i Vinaròs. El traçat de la via per les trames urbanes d’aquestes dues ciutats constitueix una gran oportunitat per vertebrar l’espai públic, regenerar espais obsolets, gestionar la mobilitat sostenible i permetre la connexió de la via litoral amb els teixits edificats, el que contribuirà a millorar la qualitat urbana de les dues ciutats.

Litoral de l’Albufera

El programa de paisatge del litoral de l’Albufera planteja les següents accions: definició del traçat de la Via Litoral per l’Albufera, integrant els recorreguts ja existents, dotant-los d’homogeneïtat, així com de les seves connexions transversals amb els elements de major valor ambiental, cultural i paisatgístic. Es tracta de potenciar itineraris emblemàtics com l’accés al Palmar i la recuperació del Camí del Tremolar.

En el primer cas, la proposta estudia la reconversió integral de la carretera d’accés al Palmar, transformant-los en un itinerari compatible per a ciclistes i vianants, l’extensió del parc natural del Racó de l’Olla, i la regeneració de les zones agrícoles degradades i la seva connexió amb els sistemes hídrics.

En el segon cas destaca la recuperació del camí històric entre Pinedo i Castellar-L’Oliveral (Camí del Tremolar), proposant l’habilitació d’una senda ciclista i de vianants seguint el traçat d’aquest camí, posant en valor el patrimoni agrícola i paisatgístic en el context del Pla d’Acció Territorial d’Ordenació i Dinamització de l’Horta.

L’últim àmbit destacable d’aquest programa és la integració paisatgística dels entorns urbans del Saler i del Perellonet. En el primer cas, es tracta de millorar la connexió port-platja, integrant en el bosc mediterrani els espais i equipaments d’ús públic i la utilització del pas elevat com a punt d’observació de l’Albufera.

El segon projecte és el denominat parc lineal del Perellonet, que permeti una transició amable amb el Parc Natural, la continuïtat dels itineraris ciclistes i l’habilitació de punts de venda de productes de l’horta com finestres a l’Albufera.

Litoral de Gandia

El programa de paisatge del litoral del municipi de Gandia planteja el desenvolupament del primer tram de la Via Litoral entre la desembocadura del riu Serpis i Rafalcaid.

En el primer dels àmbits, la Via s’inicia en un nou pont sobre el Serpis i continua per l’avinguda de la platja de Rafalcaid fins a una passarel·la de fusta per evitar danys al front dunar.

 

 

 

 

Informació i Foot: Generalitat Valenciana

Deixa un comentari

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir els comentaris brossa. Apreneu com es processen les dades dels comentaris.

Descobriu-ne més des de Notícies Dígitals

Subscribe now to keep reading and get access to the full archive.

Continua llegint