Pérez Llorca anuncia ajuts de més de 16 milions d’euros per al foment de la pesca i l’aqüicultura sostenibles
El president de la Generalitat, Juanfran Pérez Llorca, ha anunciat més de 16 milions d’euros en ajudes per impulsar la pesca i l’aqüicultura sostenibles i campanyes de promoció en el marc del Fons Europeu Marítim, de Pesca i Aqüicultura (FEMPA) 2021-2027.
El cap del Consell ha realitzat aquest anunci després de visitar la Confraria de Pescadors de Gandia amb motiu de la celebració de la Mare de Déu del Carme i de la Mare de Déu Blanqueta amb l’alcalde de la localitat, José Manuel Prieto, i la Patrona Major de la confraria, Mª Carmen Argudo.
Pérez Llorca ha destacat el suport del Consell al sector pesquer amb aquests ajuts, “que tindran una tramitació molt senzilla”, i que són “molt importants perquè la pesca valenciana es mantingui”. Sobre això, ha indicat que els primers 6 milions d’aquests ajuts, que corresponen a l’any 2026, ja es poden sol·licitar.
Així mateix, ha recordat que el pressupost destinat al sector pesquer «s’ha incrementat considerablement, gairebé un 40%» i que la meitat del mateix, més de 20 milions d’euros, són ajuts directes.
El president ha felicitat, el dia de la patrona del mar, «a tots els pescadors que formen part de les 22 confraries, a la vintena de llotges ia les 500 embarcacions que tenim a la Comunitat Valenciana», a les quals ha enviat un «missatge d’ànim i suport en aquests moments difícils».
En aquest sentit, ha assenyalat que «a la Unió Europea li costa entendre el que és la pesca a la Mediterrània, que forma part de la tradició i de les nostres senyes d’identitat» i ha posat en valor el compromís del Consell «per seguir treballant per flexibilitzar els criteris de Brussel·les, que de vegades demostra que no sap molt bé el que és pescar i el que és cuidar els pescadors mar”.
16 milions d’ajuts directes
Els ajuts anunciats avui es convoquen amb caràcter pluriennal per al període 2026-2029. En concret, la resolució de la Direcció General de Pesca preveu 5 milions d’euros per fomentar la pesca sostenible; 10,9 milions d’euros per a activitats sostenibles d’aqüicultura (cultiu i criança controlats d’organismes aquàtics com peixos, mol·luscs o crustacis) i 300.000 euros per millorar la comercialització mitjançant campanyes de promoció dels productes pesquers i aqüícoles.
Aquesta actuació permetrà donar suport a un sector que afronta un problema creixent de relleu generacional i una reducció del nombre de professionals, a més de desafiaments com les restriccions europees sobre dies de pesca, la reducció de quotes de captura, l’augment de costos operatius i la necessitat de protegir els ecosistemes marins, entre d’altres.
En aquest sentit, ha indicat que les ajudes per fomentar una pesca sostenible contemplen els tipus d’activitat següents: disminució de l’efecte de la pesca, eficiència energètica i mitigació del canvi climàtic, millora de les condicions laborals i de seguretat a bord, valor afegit, economia circular i seguretat alimentària, ports pesquers, llocs de desembarcament, llotges i ancoratges, motors.
Per la seva banda, els ajuts per fomentar les activitats sostenibles de l’aqüicultura contemplen inversions productives i creació d’empreses, així com les inversions per a la neutralitat climàtica, mentre que els ajuts per a campanyes es basen en la millora de la comercialització mitjançant la promoció dels productes pesquers i aqüícoles.
Informació i Foto: Generalitat Valenciana