Política

Pérez Garijo insta al Congrés a iniciar la reforma urgent de la Constitució que permeta la recuperació efectiva del Dret Civil valencià

La consellera de Participació, Transparència, Cooperació i Qualitat Democràtica, Rosa Pérez Garijo, ha destacat l’ampli consens aconseguit a la Comunitat en la defensa del dret civil propi i ha reiterat «la necessitat d’iniciar la reforma urgent de la Disposició Addicional Segona de la Constitució Espanyola que permeta la recuperació efectiva del Dret Civil valencià».

Així s’ha pronunciat la consellera de Qualitat Democràtica durant la clausura de l’acte per la defensa i recuperació del Dret Civil Valencià que s’ha celebrat al Congrés dels Diputats, organitzat per l’Associació de Juristes Valencians. Un acte, on també ha assistit la secretària autonòmica de Qualitat Democràtica, Toñi Serna, i el director general Iñaki Pérez Rico.

La inauguració ha anat a càrrec del vicepresident segon del Consell, Rubén Martínez Dalmau, i la trobada ha comptat amb la intervenció de l’expresident del Tribunal Constitucional, Pascual Sala; a més ha assistit una àmplia representació política, institucional, agents socials i representants de la societat civil valenciana.

L’objectiu d’aquesta iniciativa és demanar al Congrés dels Diputats que es tramite la reforma constitucional que permeta recuperar l’autogovern, tal com ve previst l’Estatut d’Autonomia de la Comunitat de 2006.

Durant la seua intervenció, la consellera de Qualitat Democràtica ha posat l’accent en «l’ampli suport aconseguit en les Corts per aprovar la proposta de reforma constitucional, el suport de més de 520 municipis del total de 542 que integren el territori de la Comunitat, i l’alè de gairebé cinc milions de valencians i valencianes».

«Un suport que també ve de les diputacions provincials, de la Federació Valenciana de Municipis i Províncies, d’universitats, col·legis professionals, cambres de comerç i una extensa relació d’entitats dels àmbits econòmic, social i cultural d’Alacant, Castelló i València», ha assenyalat la consellera.

Pérez Garijo ha subratllat que «una reivindicació legítima és perfectament compatible amb la lleialtat institucional» al que ha afegit que «respectar el marc constitucional comú de convivència no vol dir renunciar a les senyes d’identitat perquè els fets diferencials no són mers capricis ni simples proclames de territoris perifèrics, sinó elements definitoris d’una identitat compartida i sentida com intrínsecament pròpia per una col·lectivitat».

La consellera de Qualitat Democràtica ha recordat que, en matèria de Dret Civil Valencià, el Tribunal Constitucional va declarar el 2016 la inconstitucionalitat i nul·litat de la immensa majoria dels preceptes de les lleis valencianes sobre règim econòmic matrimonial, custòdia compartida i unions de fet; unes normes que van ser aprovades entre 2007 i 2012 i que «havien atorgat a una bona part de la ciutadania de la Comunitat nous drets i un marc jurídic ajustat a les seues necessitats i considerant que el costum agrària era el nostre únic fet diferencial en aquest àmbit».

«La Comunitat va acatar les sentències dictades però va fer veure la seua disconformitat i la seua clara intenció de seguir reivindicant el ple reconeixement de la competència exclusiva de la Generalitat per legislar el seu dret civil propi», ha afirmat Pérez Garijo.

Reforma inajornable

Per a Pérez Garijo «aquesta reforma és inajornable i la considerem condició indispensable per a recuperar una peça essencial del nostre model d’autogovern».

En aquest sentit, la consellera de Qualitat Democràtica ha afirmat que la ciutadania de la Comunitat i els que la representem hem sabut forjar consensos i arribar a pactes sòlids i ara demanem que els que han de decidir estiguen a l’alçada i sàpiguen respondre com es mereix a un poble que només defensa el que considera que legítimament li correspon».

En aquest sentit, Pérez Garijo s’ha referit a la Declaració Institucional que el Consell va aprovar el passat 19 de febrer per a instar la tramitació urgent de la Proposició de reforma de la Disposició Addicional Segona de la Constitució Espanyola per la reintegració efectiva del Dret Civil Valencià, aprovada per ampli consens en les Corts Valencianes, i que en uns dies complirà setze mesos des que la Taula de Congrés dels Diputats la va admetre a tràmit.

Finalment, la consellera ha agraït «el treball incansable d’institucions com la Comissió Assessora de Dret Civil Valencià, l’Associació de Juristes Valencians i la Càtedra de Dret foral valencià de la Universitat de València perquè els responsables polítics mantingueren aquest tema en les nostres agendes».

Informació i Foto: Generalitat Valenciana

Deixa un comentari

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Descobriu-ne més des de Notícies Dígitals

Subscribe now to keep reading and get access to the full archive.

Continua llegint