Política

Oltra posa en valor la contribució “singular” del poble gitano a la cultura i la societat valenciana

La vicepresidenta i consellera d’Igualtat i Polítiques Inclusives, Mónica Oltra, ha posat en valor la contribució “singular” del poble gitano a la cultura ia la societat valenciana actual, la identitat, ha manifestat, “també és gitana”, així com la seva ” gran aportació “al progrés i el benestar econòmic i sociocultural.

Mónica Oltra ha participat en l’Ajuntament de València a l’acte institucional de celebració del Dia Internacional del Poble Gitano, per commemorar i rememorar la història, l’esdevenir i els símbols del poble gitano, que al seu parer són també “la nostra pròpia història i símbols “.

En la seva intervenció, la vicepresidenta s’ha dirigit als homes gitanos i dones gitanes i ha assegurat que amb “la força i l’empenta de tot el poble valencià, serem capaços de retirar els pals a les rodes que impedeixen exercir en plenitud els vostres drets, vostra igualtat i la vostra dignitat, i podrem fer fora del carro de la vida pels camins d’un món més feliç per a totes i tots “.

La realitat del poble gitano, segons ha lamentat Oltra, és una mostra de com “silenciant i invisibilitzant una realitat” es pot afavorir la seva negació o es pot oferir una percepció distorsionada de la mateixa.

En una societat “democràtica, transparent i solidària, és imprescindible parlar sobre allò que no s’anomena i mostrar allò que no es veu, alçar la veu, il·luminar foscors i aixecar catifes”, ha manifestat.

Per a Oltra, el antigitanisme, la xenofòbia o la aporofobia són “construccions socials, productes culturals, edificats sobre la base de tòpics, estereotips i prejudicis” que s’han de contrarestar. Per això, “és imprescindible sentir la veu gitana, escoltar directament la seva paraula, el seu parer, el seu sentir i el seu cor” ha precisat.

En aquest sentit, ha animat a parlar sobre “el recel i la prevenció contra el poble gitano”, que porta a “més de 500 anys de fustigació, persecució i repressió, al nostre país, incloent una vergonyosa història de confiscació de béns, càstigs físics, treballs forçats, empresonaments o expulsions “.

La vicepresidenta també ha encoratjat a recordar “la gran batuda” de 1749 que va suposar “la detenció i empresonament injustificat de 10.000 gitanos i gitanes”, o l’Holocaust nazi, entre els fins estava “l’extermini del poble gitano i que va causar la mort més de 500.000 persones “.

Oltra ha celebrat que el flamenc, “una de les aportacions més extraordinàries i belles a la cultura universal”, va ser declarada en 2010 per la UNESCO Patrimoni Cultural Immaterial de la Humanitat, i ha volgut recordar que moltes paraules del nostre vocabulari com “xaval, pencar, FETEN, entabanar, chachi, paperot o mola, provenen de la llengua romaní “.

Campanya del Poble Gitano

La campanya institucional per commemorar el Dia Internacional del Poble Gitano, elaborada conjuntament entre la Conselleria d’Igualtat i Polítiques Inclusives i entitats del sector abunda també en la idea de posar en valor la contribució del poble gitano al progrés i la convivència a la Comunitat Valenciana, en diversos camps, com el comerç, l’empresa, la medicina, l’advocacia, la universitat, l’educació, la mediació social, l’activisme, la política, la moda, la cultura i l’art, entre d’altres.

La campanya, que està composta per un vídeo i diversos cartells en què s’expliquen fets sobre el passat i l’actualitat del Poble Gitano, pretén donar a conèixer una petita part de la història i els símbols del poble gitano i també posar en valor ” seva aportació a la cultura ia la societat valenciana actual, la identitat també és gitana “.

Així, la campanya recorda que la convivència comuna comença almenys en 1460, any en què està documentat el pas de famílies gitanes per Castelló de la Plana i altres poblacions de la Comunitat Valenciana.

Les aportacions al llenguatge i la cultura són altres de les qüestions que es reflecteixen en la campanya, a més de donar a conèixer l’himne i la bandera del Poble Gitano.

Aquesta és la quarta campanya que el Consell, al costat de les entitats, ha impulsat per donar a conèixer la realitat d’aquest col·lectiu, ia través d’elles s’ha creat la marca de ‘La Veu Gitana’, que el que busca és que s’escolti el sentir de les persones gitanes en la seva pluralitat i la seva diversitat.

 

 

 

Informació i Foto: Generalitat Valenciana

Deixa un comentari

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Descobriu-ne més des de Notícies Dígitals

Subscribe now to keep reading and get access to the full archive.

Continua llegint