Oltra assegura que amb «petites millores» es facilita molt la vida de les famílies nombroses
La vicepresidenta i consellera d’Igualtat i Polítiques Inclusives, Mónica Oltra, ha expressat la seva «emoció» pel reconeixement que la Federació Espanyola de Famílies Nombroses (FEFN) ha fet al departament d’Igualtat pel seu suport a les famílies nombroses. En aquest sentit, ha afirmat que amb «petites millores» es facilita molt la vida a aquest col·lectiu.
Oltra ha fet aquestes declaracions amb motiu del premi Federació Espanyola de Famílies Nombroses (FEFN), que aquest dissabte ha recollit i que li ha estat atorgat durant la celebració de la XI Trobada Nacional de Famílies Nombroses que reuneix a Saragossa a famílies i experts en la matèria de tot Espanya.
La vicepresidenta ha explicat que la Federació Espanyola de Famílies Nombroses ha reconegut les polítiques posades en marxa per la Generalitat a favor de la protecció i suport públic a aquest col·lectiu i, en concret, per l’esforç realitzat per agilitzar la tramitació dels títols de famílies nombroses a la Comunitat Valenciana i poder accedir així als beneficis que això comporta.
«Hem realitzat unes petites modificacions en la tramitació del carnet de família nombrosa però que faciliten la vida enormement», ha afirmat Oltra, qui al explicat que els canvis en la legislació estatal en aquesta matèria a partir de 2015 unit a la manca de personal suficient a l’Administració com a conseqüència de les retallades d’anteriors governs, «va provocar una situació de retards en l’expedició i renovació dels carnets de família nombrosa».
Per tal de combatre aquesta situació i «evitar els perjudicis que això podria ocasionar a les famílies nombroses», Oltra ha explicat que la Conselleria d’Igualtat i Polítiques Inclusives va posar en marxa un conjunt de mesures en la tramitació per agilitar les tramitacions que van millorar notablement la situació, com l’expedició de títol temporals amb una vigència de tres mesos i el reforç de les plantilles en les direccions generals durant el segon semestre de 2017 i 2018.
La consellera ha apuntat que aquesta gestió «ha permès millorar l’eficiència» de manera que, actualment, tots els expedients es resolguin en el termini de poc més de dos mesos des del moment de la sol·licitud en el cas de les províncies de València i Alacant i en tan sols un mes en el cas de Castelló.
A més, s’han introduït modificacions per evitar la necessitat de renovació anual, facilitant així que les famílies nombroses accedeixin als beneficis a què té dret amb més tranquil·litat.
Entre elles, destaca que les famílies de categoria especial que no accedeixin a aquesta pel requisit de la renda mantenen la mateixa categoria fins que l’últim fill o filla deixi de complir els requisits. D’altra banda, ara la renovació per estudis només s’ha de realitzar un cop per cada fill o filla.
Gràcies a la implementació d’aquesta mesura, en dos anys s’ha aconseguit reduir d’un 70% a un 30% els casos en què les renovacions es feien amb una vigència d’un any o menys temps.
A les mesures ja aplicades se suma des d’aquesta setmana a la posada en marxa de la tramitació electrònica per a la sol·licitud d’aquests títols, una mesura més que busca millorar la tramitació d’aquest reconeixement.
En aquest sentit, Mónica Oltra ha afirmat que les famílies nombroses són, juntament amb les monoparentals, «un col·lectiu d’especial vulnerabilitat i la manca de recursos o l’empobriment s’acarnissa amb aquestes famílies».
A la Comunitat Valenciana «hem protegit a aquestes famílies per la seva vulnerabilitat i també hem crescut en famílies nombroses, ja que hi ha moltes que encara no saben que tenen dret a aquest títol», ha assegurat la consellera, que ha recordat que s’ha posat en marxa una campanya perquè es coneguin tant els tipus de famílies nombroses com els beneficis.
Altres mesures valorades
Per a la concessió del premi s’ha valorat també altres iniciatives promogudes per la Direcció General de l’Agència Valenciana d’Igualtat en la Diversitat.
Entre elles, cal destacar que la Conselleria va instar el 2017 un canvi en la Llei estatal 40/2003, de Protecció de Famílies Nombroses per tal que situacions familiars com els casos de custòdia compartida, parelles no casades, famílies reconstituïdes, etc no siguin discriminades en el seu accés al reconeixement com a famílies nombroses, de manera que s’atengui la major diversitat d’estructures famílies que hi ha actualment a la nostra societat.
També, des de la Conselleria s’ha impulsat un acord amb els municipis de la Comunitat Valenciana per a ampliar i consolidar els beneficis per a famílies nombroses i monoparentals.
Premis José Ramón Losana
Els premis José Ramón Losana van ser creats en 2006 per la Federació Espanyola de Famílies Nombroses amb el nom de l’impulsor i expresident d’aquesta entitat, mort en 2005, qui va dedicar gran part de la seva vida a millorar la protecció i els drets d’aquestes família.
Informació i Foto: Generalitat Valenciana