Obres Públiques treu a informació pública l’adaptació a la directiva europea sobre seguretat viària
Tot i que la Generalitat ha aplicat sempre les tècniques de la Directiva de Seguretat Viària a les seves carreteres, aquesta disposició té per objecte l’establiment i l’aplicació de procediments relacionats amb les avaluacions d’impacte de la seguretat viària, les auditories de seguretat viària, les inspeccions de seguretat viària i la gestió de la seguretat en les infraestructures viàries, de manera que quedi adaptat i establert per a les carreteres de titularitat de la Generalitat.
La Unió Europea va aprovar el 2008 la Directiva sobre gestió de la seguretat de les infraestructures viàries, coneguda com a Directiva de Seguretat Viària, que va ser traslladada a la normativa espanyola en l’any 2012 però que només afectava la Xarxa de Carreteres Transeuropea ia la Comunitat Valenciana només hi ha carreteres de titularitat de l’Estat.
L’any 2019, la Unió Europea va aprovar la Directiva 2019/1936 que ha modificat a l’anterior, de manera que, entre altres aspectes, ha ampliat l’àmbit d’aplicació a més trams de carretera, afectant ja a bona part dels de l’Estat ia alguns de les comunitats autònomes, entre elles a la Valenciana, encara que són poques les carreteres autonòmiques incloses i corresponen a les de majors prestacions.
L’Administració de l’Estat ha de transposar la normativa europea al seu ordenament jurídic, però atès que les carreteres de l’Estat i les de la Generalitat tenen característiques i problemàtiques diferent, la Generalitat ha optat per tramitar un decret a mida ajustat a les seves peculiaritats.
El decret s’ocupa, entre d’altres, de regular els diversos estudis específics previstos en la Directiva europea, així com de la figura de l’auditor de seguretat viària, de la seva formació i de la seva acreditació, que anirà a càrrec de la Generalitat i de les universitats .
La seguretat viària és un objectiu prioritari per a la Generalitat. En el primer Pla de Carreteres de la Comunitat Valenciana, de març de 1987, ja figurava entre els objectius socials la reducció de l’accidentalitat.
La Generalitat va ser pionera a Espanya en la creació en la seva estructura organitzativa, d’un servei administratiu dedicat íntegrament a millorar la seguretat viària, que, des dels seus inicis, s’ha encarregat de realitzar estudis en profunditat sobre l’accidentalitat i propostes concretes per a la seva millora, incloent la redacció periòdica de plans i programes de seguretat viària.
El primer Pla de Seguretat Viària de la Comunitat Valenciana data de març de 1995. Des de llavors fins l’actualment vigent Pla Director de Seguretat Viària de la Comunitat Valenciana s’ha realitzat una intensa tasca per, amb la consegüent millora contínua de les condicions de la carretera , aconseguir la reducció constant de l’accidentalitat i les seves conseqüències.