Nuria Montes presenta el Pla d’Acció per a la Promoció de la Seguretat Industrial del 2024
La consellera d’Innovació, Indústria, Comerç i Turisme, Nuria Montes, ha presidit la 15a sessió de treball del Consell Valencià de Coordinació de la Seguretat Industrial. En aquesta reunió s’ha presentat el Pla d’acció per a la promoció de la seguretat industrial per al present 2024.
El Consell Valencià de Coordinació de la Seguretat Industrial, en què participa la Generalitat Valenciana, està integrat per les organitzacions empresarials del metall Femeval i Fempa, els Col·legis d’Enginyers Industrials Tècnics i Superiors (Cogiticova i COIICV), l’Associació d’Organismes de Control (Aseival), i els agents socials CEV, CCOO i UGT.
La consellera dInnovació, Indústria, Comerç i Turisme ha deixat constància que “la seguretat industrial és una prioritat per a la Conselleria dIndústria, i el foment i la promoció daquesta és una de les mesures estratègiques de la Generalitat. Per això és important aquest Pla d’Acció per a la Promoció de la Seguretat Industrial, en coordinació amb tots els agents implicats”.
“És important destacar que els objectius principals d’aquest pla són: la conscienciació de la ciutadania i de les empreses; la percepció de la seguretat industrial com a motor econòmic i de competitivitat de les indústries; la generació dactivitat directa i indirecta; la millora de la qualitat en la prestació dels serveis de les empreses i la lluita contra l’intrusisme professional”, ha destacat Montes, que també ha conclòs afirmant que “el progrés passa per la seguretat industrial”.
Per part seva, el secretari autonòmic d’Indústria, Comerç i Consum, Felipe Carrasco, ha avançat que des del seu departament “s’està treballat en un nou decret del Consell que simplificarà la normativa que afecta la seguretat industrial dels establiments, les instal·lacions i els productes a la Comunitat Valenciana. Perquè es tracta d’alleugerir la burocràcia i facilitar el compliment de la normativa. Aquest decret inclourà la regulació del Consell Valencià de Coordinació de la Seguretat industrial”.
El secretari autonòmic ha afegit que “aquest decret regularà la figura del responsable de seguretat industrial. Es tracta d´un nou perfil professional amb funcions, responsabilitats, habilitats i coneixements necessaris per coordinar i gestionar integralment la seguretat de les instal·lacions d´un edifici o establiment”.
Pla d’acció per a la promoció de la seguretat industrial
El Pla d’Acció presentat aquest dimecres inclou l’organització, juntament amb Femeval, del III Congrés Seguretat Industrial. El Congrés persegueix reunir tots els professionals de làmbit de la seguretat industrial de la Comunitat Valenciana. Entre els seus objectius hi ha el de destacar els avantatges del correcte disseny, instal·lació, posada en marxa, manteniment, inspecció i revisió de les instal·lacions com a millor forma de vetllar per la seguretat de persones i béns.
També, però juntament amb Aseival, tindrà lloc la 4a edició dels Premis de Seguretat industrial de la Comunitat Valenciana. Aquests guardons estan destinats a la promoció, el reconeixement i la distinció de les entitats, persones físiques o jurídiques que en el desenvolupament de la seva activitat hagin destacat pel compromís en la recerca de l’excel·lència en la seguretat i la qualitat industrial.
A més, i en col·laboració amb altres entitats com Fempa, COIICV i Cogiticova, el Pla d’Acció per a la Promoció de la Seguretat Industrial contempla l’organització d’altres Jornades, cursos i diverses iniciatives la finalitat de les quals és divulgació de la cultura seguretat industrial en empreses,( webinars i presencials de porta a porta). També es durà a terme la divulgació d’eines d’avaluació de seguretat industrial i aplicacions d’autodiagnòstic.
Finalment, el Pla d’Actuació inclou una campanya de sensibilització ciutadana que, amb el lema #SiSeguretatIndustrialCV, persegueix a través de diversos suports i plataformes de comunicació conscienciar la ciutadania sobre els avantatges que suposa mantenir les instal·lacions en el millor estat de servei. Es tracta de prevenir i limitar riscos, així com protegir contra accidents que afectin els béns i les persones, així com incrementar la percepció de la seguretat industrial com a motor econòmic.
Felipe Carrasco ha conclòs afirmant que “tant als centres de treball com als domicilis particulars hi ha instal·lacions, aparells i equips com ascensors, escales mecàniques, portes automàtiques, aires condicionats, extintors, fogons, endolls i punts de llum que, independentment de la seva ús, cal assegurar que compleixin amb uns requisits mínims de seguretat industrial”.
Informació i Foto: Generalitat Valenciana