Moliner reafirma el suport de la Diputació davant les mobilitzacions del sector citrícola de la província de Castelló
El president de la Diputació de Castelló, Javier Moliner, s’ha reunit aquesta tarda amb els col·lectius dels agricultors de la província per a mostrar-los el suport del Govern Provincial al sector citrícola castellonenc davant els problemes que estan tenint aquesta campanya. Aquesta trobada que ha mantingut amb representants de la Unió de Llauradors, FEPAC-ASAJA i la Plataforma per la Dignitat del Llaurador, a la qual s’adhereix la Diputació, s’emmarca en el suport i suport de la Diputació a un sector de la província tan important com és el citrícola, del qual “ens sentim molt orgullosos i al costat del que estarem sempre”, ha assenyalat el president.
Durant la trobada, Moliner ha confirmat el suport del Govern Provincial davant les mobilitzacions que, sota el lema ‘Per la defensa de la nostra citricultura’, tindran lloc demà a diverses poblacions de la província de Castelló. Moliner ha estat reunit amb Juan Vicente Moros i César Estañol, en representació de la Plataforma, José Vicente Guinot, de Fepac-Asaja, i Ximo Porcar, de la Unió de Llauradors.
Moliner ha assegurat després de la trobada que “la trobada ha estat molt positiu i agraeixo a la plataforma tota la feina feta fins ara, l’haver estat capaços de seure en una mateixa taula a tots els actors, i des del Govern Provincial volem estar al costat de la plataforma, donant-los suport en la reivindicació, però també ajudant-los a construir i treballar perquè en el futur els cítrics de Castelló, especialment les clementines de Castelló, puguin tenir un reconeixement que permeti finalment que el pagès trobi l’al·licient necessari per seguir mantenint un ecosistema i un paisatge que va molt més enllà d’una realitat econòmica i que constitueix una forma de viure a la Plana. Una realitat que conforma uns valors tremendament interessants per a l’agricultor, però també vitals per als nostres pobles i la nostra gent que vivim als pobles. Seria impensable la qualitat d’aire amb la qual convivim si no tinguéssim un mar de tarongers al nostre costat, tarongers que viuen gràcies a que hi ha pagesos que els conreen. Tota aquesta realitat és sostenible sempre que puguem tenir aquesta dignitat per la qual advoca la plataforma, i puguem, amb el suport de tots que el futur de la nostra terra se segueixi pintant d’aquests colors “.
És per això que Moliner ha confirmat que “la feina que està fent la plataforma mereix el nostre suport, ens adherim a la plataforma i passem a lluitar conjuntament per intentar fer valer aquests drets de la mà de tots els actors, sense distinció de colors polítics i amb la voluntat de ser útils a la nostra terra “.
Per la seva banda Cèsar Estañol, de la Plataforma per la Dignitat del Llaurador, ha agraït a la Diputació “l’haver-nos rebut i per sumar-se a aquesta mobilització de la ciutadania, al final hem aconseguit que 28 pobles es mobilitzin. La Diputació també se suma a aquest moviment, recolzant-nos en la mesura de les seves possibilitats, perquè tots sabem que les competències que pot tenir la Diputació pel que fa a l’agricultura són les que són, però també hem vist altres temes que tenim en marxa des de la plataforma i estarem en contacte per poder treballar-les i si podem fer-les realitat en un futur “.
Cal recordar que des de la Plataforma convocant de la manifestació es demanen solucions als problemes que provoca l’acord econòmic a tercers països signat per la Unió Europea, en no existir un control sanitari efectiu de les fronteres i no haver-hi els aranzels necessaris i per la falta de reciprocitat es provoca una desigualtat competitiva a l’hora d’arribar als mercats europeus.
D’acord a aquest suport i compromís amb la citricultura de la província, la Diputació de Castelló donarà suport al sector provincial amb una inversió de 190.000 euros el 2019 per millorar la competitivitat del sector a la província de Castelló, de la mà de col·lectius com Asociex, FEPAC-ASAJA i La Unió de Llauradors.
Cal tenir en compte que la campanya citrícola genera al voltant de 60.000 llocs de treball a la província de Castelló, tant en el camp com en els magatzems i comercialitzadores. A més, el cultiu de cítrics suposa una extensió aproximada de 36.718 hectàrees del total de les 50.586 hectàrees de cultiu de regadiu que té la província.
Suport per potenciar les exportacions
La Diputació de Castelló consolidarà el proper any la seva col·laboració amb l’Associació d’Exportadors de Fruita de la Província de Castelló (Asociex) per impulsar la comercialització dels productes citrícoles de la província tant en el mercat internacional com en l’internacional a través d’una aportació de 30.000 euros.
Informació i Foto: Diputació de Castelló