Més d’un centenar de doctorands i investigadors de l’aliança europea EDUC debaten a l’UJI sobre ètica i bones pràctiques en la investigació
La Universitat Jaume I celebra del 25 al 29 de maig de 2026 la trobada internacional «EDUC Retreat. New Ethical Challenges in Research. Emerging Ethical Challenges in Research and the Advancement of Good Practices», una iniciativa dirigida a doctorands i investigadors postdoctorals de l’aliança EDUC (European Digital UniverCity), de la qual forma part l’UJI, i que reuneix més d’un centenar de participants procedents de diferents universitats europees.
La trobada, organitzada en col·laboració amb la Fundació Universitat Jaume I-Empresa (EUROFUE-UJI), té com a objectiu reflexionar sobre els desafiaments ètics emergents en investigació i explorar estratègies per a enfortir les bones pràctiques, la integritat científica i la conducta responsable en totes les disciplines acadèmiques.
La inauguració ha comptat amb la participació de la vicerectora de Relacions Internacionals, Eva Camacho; la directora de l’Escola de Doctorat, Mercè Correa, i el coordinador de l’esdeveniment, Ramón A. Feenstra.
Durant la seua intervenció, Eva Camacho ha destacat la rellevància del tema triat per a aquesta edició de la trobada en un context científic i tecnològic en constant transformació. «En un panorama investigador marcat per la intel·ligència artificial, la ciència oberta i unes creixents expectatives socials, la reflexió ètica s’ha convertit en una part essencial de la pràctica científica», ha assenyalat.
En aquest sentit, la vicerectora també ha subratllat que «la investigació ha d’avançar de la mà de la integritat, la transparència, la responsabilitat i l’impacte social» i, per aquest motiu, ha posat en valor el caràcter pràctic de la trobada, orientat a proporcionar eines útils per a la trajectòria professional dels joves investigadors i fomentar noves xarxes de col·laboració internacional.
A continuació, José Félix Lozano, professor de la Universitat Politècnica de València i membre del Comitè Espanyol d’Ètica de la Investigació, ha oferit la ponència inaugural titulada «Research Ethics in the Age of Competitive Science: From Words to Deeds» en la qual ha reflexionat sobre com «l’ètica és fonamental per a fer bona ciència» i quins són els principals factors que estan erosionant l’ètica en la investigació.
Així, ha explicat que la competència i la hipercompetitivitat del sistema fan que siga pervers i que transforme la investigació en una lògica de supervivència individual. En aquesta línia, ha fet referència també a la lògica de «publicar o morir» que exerceix una pressió amb conseqüències psicològiques per a l’investigador i que porta a pràctiques com la proliferació de revistes depredadores, la manipulació de dades o la priorització d’uns certs temes en detriment d’uns altres socialment més rellevants.
Uns altres dels factors que Lozano ha posat en relleu han sigut la mercantilització de la ciència, que ha penetrat en les institucions l’objectiu tradicional de les quals estava relacionat amb la cerca del coneixement, l’educació crítica i el bé comú, així com l’individualisme i afebliment de la comunitat científica.
Davant d’aquest panorama, José Félix Lozano ha proposat algunes accions a escala global, nacional i institucional per a enfortir l’ètica de la investigació, ja que ha assenyalat que «no es tracta d’una qüestió d’individualitat moral, sinó que depén de tot el sistema». Per exemple, ha plantejat que els fons estiguen condicionats al compliment d’una sèrie d’estàndards ètics; el desenvolupament de legislació a escala nacional; la implantació de comitès d’ètica nacionals i institucionals, o el desenvolupament de protocols, entre altres mesures.
Durant tota la setmana, els participants de l’EDUC Retreat comptaran amb un ampli programa de conferències plenàries, debats i sessions pràctiques sobre la integritat investigadora, l’ús responsable de la intel·ligència artificial, la gestió ètica de les dades, la identificació de revistes depredadores o l’autoria responsable, que fomentaran els espais de reflexió conjunta.
Sobre EDUC
La European Digital UniverCity Alliance és una de les aliances universitàries finançades per la Unió Europea a través de la Comissió Europea.
L’aliança està formada per vuit socis de set països europeus diferents: la Universitat de Potsdam a Alemanya, la Università degli Studi di Càller a Itàlia, la Universitat de Masaryk a la República Txeca, la Universitat de Pécs a Hongria, les universitats de Nanterre i Rennes a França, la Universitat South-Eastern-Norway de Noruega i la Universitat Jaume I. L’aliança engloba una comunitat de 200.000 estudiants, 17.500 docents i membres del personal investigador i 13.500 membres del personal d’administració i serveis.
A més, s’hi han incorporat com a universitats col·laboradores la Nottingham Trent University (el Regne Unit) i la Vasyl Stefanyk Precarpathian National University d’Ucraïna.
Informació i Foto: UJI