Martínez Mus destaca l’augment d’un 80,25% en un pressupost “que manté l’esforç inversor i avança en la reconstrucció després de les riuades”
El conseller de Medi Ambient, Infraestructures i Territori, Vicente Martínez Mus, ha destacat l’augment d’un 80,25% als pressupostos del 2025 per aconseguir uns comptes que mantenen “l’esforç inversor” i avancen “en la reconstrucció després de les riuades”.
Així ho ha avançat Martínez Mus a les Corts, durant la presentació dels comptes públics per a aquest any, que pugen a un total de 1.141 milions d’euros “una xifra molt superior a anys anteriors a causa, en gran part, de les necessitats sorgides després de les inundacions del 29 d’octubre passat”.
En la intervenció, el conseller ha detallat que les operacions de capital dels comptes pugen a 534 milions d’euros, un 122% més que el 2024. Les despeses corrents són de 603 milions i les operacions financeres de 6,9 milions d’euros.
A més, ha apuntat que el pressupost del 2025 «permet desbloquejar actuacions històriques i situar el nostre territori com a pol d´atracció d´inversió empresarial mentre es manté el maltractament financer del Govern». Tot i això, Martínez Mus ha posat en valor el doble objectiu que compleixen aquests comptes amb la reconstrucció i el manteniment de fons “per seguir millorant les infraestructures i la protecció del medi natural”.
Medi Ambient
La Direcció General de Medi Natural i Animal té un pressupost de 76,2 milions, un 33,6% superior als comptes del 2024. Entre els programes impulsats destaca la restauració d’espais afectats pels diferents incendis forestals, una línia de col·laboració amb ajuntaments per combatre la sobrepoblació de porcs senglars i els nous ajuts per elevar el grau de protecció i béns.
De la mateixa manera, figuren partides d’emergència després de les inundacions, com ara la restauració de les instal·lacions recreatives i senders afectats perquè puguin tornar a ser funcionals per a ús públic, amb 2,7 milions. També destaquen la restauració d’hàbitats fluvials i de vegetació al parc natural de l’Albufera, el parc natural del Túria i el parc natural de les Hoces del Cabriel.
Per part seva, la Direcció de Qualitat i Educació Ambiental és la que més augmenta el seu pressupost, un 466% fins als 231 milions d’euros. Entre els objectius d‟aquesta àrea figura la recuperació ambiental i paisatgística d‟espais degradats, la prevenció en la producció de residus, la potenciació de la recollida selectiva, la prevenció en la contaminació del sòl i el segellat d‟antics abocadors. Però, tal com ha admès Martínez Mus, “sens dubte l’esforç més gran s’ha dedicat a la gestió dels residus generats per les inundacions”.
Per atendre la situació després de les inundacions, es van efectuar diversos contractes d’emergència, el més important es va dividir en 3 lots de 60 milions d’euros, cosa que suposa gairebé 180 milions per fer front al tractament i l’eliminació d’aquests residus, i que ha assumit la Generalitat.
Martínez Mus ha confirmat que el pressupost de la Direcció General de Prevenció d’Incendis Forestals puja a un total de 116,1 milions, un 216% més que el 2024. «Una de les prioritats per a aquest Consell és treballar per la prevenció d’incendis forestals», ha incidit el titular de Medi Ambient.
Més enllà de les partides per renovar els observatoris forestals, destaca les obres d’emergència a conseqüència de les inundacions, pressupostades en 93 milions, per fer front a la reparació de les infraestructures en matèria de prevenció d’incendis forestals afectades pel temporal, com ara despreniments en talussos, nombroses pistes forestals i diversos col·lapses en ponts o passos d’aigua.
Infraestructures i Transports
Martínez Mus ha confirmat que aquest any s’han previst als pressupostos 241,1 milions d’euros per a la Direcció General d’Infraestructures, un 75,9% més. Part d’aquest increment es deu a les actuacions realitzades a les 18 infraestructures viàries afectades per les inundacions d’àmbit autonòmic, i posteriorment per l’assumpció de 55 obres de competència municipal de 26 ajuntaments diferents.
Els comptes també inclouen la redacció de projectes destacats com la millora de la CV-91 a l’entorn de l’Hospital d’Oriola, la prolongació de l’Avinguda de Dénia al tram d’enllaç de l’A-70-Hospital de Sant Joan d’Alacant, la connexió de la CV-50 amb ronda de l’Alcúdia, el nou vial ràpid de connexió amb la platja mica, al tram N-340 a CV-21. De la mateixa manera, el conseller ha posat en valor linici de lexecució del conveni per a la Ronda Oest de Castelló o el conveni de la Ronda Sud dElx.
Per la seva banda, la Direcció General de Transports i Logística incrementa el pressupost fins a 358,8 milions d’euros. «Una part important del pressupost dʻaquesta direcció general està destinada al finançament dʻoperacions de les entitats del transport de la Generalitat com l’Autoritat del Transport Metropolità de València i Ferrocarrils de la Generalitat Valenciana”, ha assenyalat el titular d’Infraestructures, que ha destacat la seva bona feina durant els darrers mesos i el servei prestat a l’àrea metropolitana de València.
Ports i Territori
A la Direcció General de Costes, Ports i Aeroports el pressupost puja fins a 34,3 milions d’euros. Martínez Mus ha ressaltat algunes de les actuacions que veuran la llum amb els pressupostos del 2025 com la renovació i adequació de les instal·lacions de la llotja al port del Campello, la finalització del passeig de vianants al port de Benicarló o les obres d’integració urbana, una nova plaça i la reordenació dels accessos al port de Borriana.
A més, ha recordat que es gestionaran a través dels concessionaris 195 milions d’euros en inversió indirecta per a aquesta legislatura adreçada als ports de competència autonòmica. «Una xifra històrica, fruit del treball constant per a l’impuls de les nostres infraestructures portuàries, que es concentren principalment a Torrevella, Dénia, Xàbia, El Campello, Altea, Calp, Pobla de Farnals i Alcalà de Xivert», ha remarcat Martínez Mus. De la mateixa manera, ha recordat que aquest any s’invertiran 5,1 milions per als treballs d’emergència del port de Cullera després de les riuades.
Finalment, la Direcció General d’Urbanisme, Paisatge i Avaluació Ambiental comptarà amb 22,5 milions d’euros, distribuïts en 11,75 milions per al programa d’urbanisme, i 10,8 milions al programa d’ordenació i paisatge del territori. Entre les actuacions, Martínez Mus ha posat en relleu projectes estratègics com Parc Sagunt II, així com el desbloqueig del PEUS de Xilxes i el desenvolupament del de PLD Space a Elx.
Informació i Foto: Generalitat Valenciana