CulturaDestacat

Los Torreznos: “La cultura” a la sala san miguel de la fundació caixa castelló

Els Torreznos, Jaime Vallaure i Rafael Lamata, són un duo d’art d’acció i performance que col·labora des dels anys noranta en projectes de creació experimental. La seua pràctica, nascuda en espais com la Zona d’Acció Temporal o el Circ Interior Brut, ha evolucionat fins a convertir-se en un referent de l’art d’acció contemporani. El seu treball combina allò social, polític i quotidià amb un humor absurd i irònic, desarmant idees complexes mitjançant llenguatges senzills.

Trajectòria i prestigi

Han actuat en escenaris i institucions de primer nivell, com el Museu Reina Sofía (Madrid), el Palais de Tokyo (París), la Fundação Serralves (Porto) i la Biennal de Venècia (2007).
La seua obra ha estat reconeguda amb premis com el Premi Apertura 2025 de la Comunitat de Madrid.
Han impartit tallers en institucions com el Centro de Arte Dos de Mayo (CA2M), transmetent la seua filosofia performativa basada en la presència física, la repetició, l’economia de recursos i l’humor com a motor creatiu.
La seua pràctica s’ha projectat internacionalment: el 2023, l’AECID va organitzar un taller amb joves artistes europeus per adaptar La cultura a diferents contextos i idiomes.
La crítica destaca la seua capacitat de combinar pensament conceptual, ironia i teatralitat, fent accessible l’art d’acció a públics amplis.

“La cultura”: una acció amb ironia i reflexió

La cultura és una performance / acció escènica d’aproximadament 60 minuts. Tot i que es presenta com si fóra una “conferència sobre la cultura”, ràpidament es revela com una actuació teatral amb humor crític, descomponent la idea de cultura des de tres perspectives:

No hi ha ningú inculte: la cultura és un patrimoni universalment humà; no és un privilegi exclusiu, sinó compartida per tothom.
Si et tallen el cap, no hi ha cultura: la cultura elevada, selecta, lligada a tradició, poder i educació; no tots els humans són “cultes”.
La cultura és un passatemps de la mort: la cultura com a entreteniment humà inevitable, que ens acompanya des de la infància i ens implica en la vida social i emocional.

To i forma

Ús de poques paraules però carregades de significat.
L’humor com a motor del discurs: provoca rialla i reflexió crítica alhora.
Frontera entre art d’acció (performance) i teatre experimental.

Per què veure-la a la Sala Sant Miquel

És una jornada d’art d’acció: no és teatre convencional ni una xarrada acadèmica, sinó una experiència performativa profunda i accessible.
Ironia i humor per qüestionar la cultura, convidant al pensament crític.
Connecta allò íntim amb allò social, abordant conceptes filosòfics des del quotidià.
Una experiència col·lectiva: veure Els Torreznos és deixar-se interpel·lar per ells i per un mateix.

Deixa un comentari

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Descobriu-ne més des de Notícies Dígitals

Subscribe now to keep reading and get access to the full archive.

Continua llegint