DestacatMés notícies

L’IVIA impulsarà quatre projectes de generació de coneixement durant els propers tres anys

L’Institut Valencià d’Investigacions Agràries (IVIA) impulsarà durant els propers tres anys quatre projectes de generació de coneixement de l’Agència Estatal de Recerca, orientats a reforçar la investigació científica i la innovació a l’àmbit agrari.

Els projectes se centren en la gestió integrada de les espècies invasores del gènere ‘Scirtothrips’ en cítrics, els tractaments de postcollita sostenibles per preservar fruita fresca basats en l’aprofitament de desaprofitaments i subproductes generats per la indústria agroalimentària, la inducció de resistència contra virus en cultius hortícoles i el cultiu sostenible eficiència hídrica i les preferències del consumidor-.

El director de l’Institut, Alejandro Tena, explica: “Des de l’IVIA estem molt il·lusionats amb la concessió d’aquests projectes per tres raons. important per a nosaltres, perquè els resultats d’aquests projectes tindran una aplicació pràctica per al sector agrari valencià i donaran solucions per a alguns dels problemes a què ens enfrontem”.

Impuls al cultiu del moniato

El projecte DiverSWEEty té com a objectiu donar un impuls al cultiu del moniato a la conca Mediterrània, així com reforçar la rendibilitat i la sostenibilitat del sector mitjançant estratègies innovadores que permetin adaptar-se a l’escassetat d’aigua i millorar la competitivitat.

La investigació se centra en la millora genètica per ampliar la diversitat varietal adaptada al clima mediterrani, prioritzant la tolerància a l’estrès hídric, la productivitat i l’acceptació del consumidor. Paral·lelament, s’estudiarà l’eficiència en l’ús de l’aigua mitjançant el coneixement de l’ecofisiologia del cultiu i l’aplicació de tècniques com el reg deficitari controlat o l’hora esfullat.

El projecte també reforça el sanejament vegetal per garantir cultius saludables i productius. Tot plegat, aquestes accions permetran consolidar la producció de moniato a llarg termini, enfortir el lideratge d’Espanya en aquest sector i protegir el teixit agrari.

Preservar la fruita fresca

El projecte FRESHFROMWASTE, del Centre de Tecnologia Postcollita de l’IVIA, consisteix a aplicar tractaments de postcollita sostenibles per preservar fruita fresca basats en l’aprofitament de deixalles i residus generats per la indústria agroalimentària amb criteris de bioeconomia circular. Els objectius específics són l’obtenció d’extractes bioactius mitjançant tecnologies verdes per al control de les principals malalties de postcollita de cítrics i fruita de pinyol, així com el desenvolupament de nous recobriments antifúngics.

Gestió del ‘Scirtothrips’ en cítrics

El SCIRTOMANAGE consisteix en la Gestió Integrada de les espècies invasores del gènere ‘Scirtothrips’, que causen danys molt importants en nombrosos cultius, especialment als cítrics, per la qual cosa suposen un dels principals desafiaments per a la nostra citricultura.

Aquest projecte cerca generar coneixement en aquells aspectes de la bioecologia d’aquests insectes, que seran fonamentals per determinar la seva incidència futura en els cultius. S’analitzarà com afecten els diferents factors agronòmics i mediambientals a la seva incidència i poblacions i s’estudiaran quin tipus de relacions estableixen aquests insectes amb els seus hostes.

L’objectiu és desenvolupar plans de mostreig i criteris per a la presa de decisions que permetin afinar-ne la gestió tant química com biològica, tot això amb la finalitat d’oferir al sector un pla de gestió integrada per a aquestes plagues.

Resistència antiviral

Per acabar, el quart projecte porta per títol ‘Inducció de resistència antiviral amb un extracte fúngic i avaluació de diferents tipus de resistència i les seves sinergies’.

Aquest projecte té com a objectiu avaluar dues estratègies per induir la defensa de les plantes davant de virus que afecten els cultius hortícoles: l‟aplicació d‟un extracte fúngic capaç d‟activar la immunitat vegetal il‟ús d‟ARN viral bicatenari combinat amb nanopartícules per induir el silenciament gènic. Així mateix, s’estudiaran els mecanismes evolutius que permeten als virus contrarestar les respostes defensives de la planta.

Informació i Foto: Generalitat Valenciana

Deixa un comentari

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Descobriu-ne més des de Notícies Dígitals

Subscribe now to keep reading and get access to the full archive.

Continua llegint