L’IVC presenta la programació de didàctica audiovisual de La Filmoteca Valenciana per al curs escolar 2025-2026
La Conselleria dEducació, Cultura, Universitats i Ocupació, a través de lInstitut Valencià de Cultura, presenta la programació didàctica de cinema de la Filmoteca Valenciana per al curs escolar 2025-2026, que està dirigida a tots els nivells del sistema educatiu.
El director adjunt d’Audiovisuals i Cinematografia de l’IVC, Luis Gosálbez, ha assenyalat que l’objectiu és “aproximar l’alumnat dels centres educatius valencians a la història, el llenguatge i les tècniques cinematogràfiques. Aquestes sessions tenen també el propòsit de donar a conèixer entre els escolars les activitats de la Filmoteca Valenciana i el seu paper fonamental en la recuperació,
Luis Gosálbez també ha indicat que des de l’IVC es vol contribuir “a l’educació audiovisual de l’alumnat tant de col·legis com d’institut, però a més aspirem a crear nous públics que garanteixin la pervivència del cinema com a espectacle col·lectiu. Així mateix, volem donar a conèixer el cinema valencià actual entre els més joves amb la projecció de pel·lícules recents com ‘L’àvia i el foraster’, de ‘La innocència’, de Lucía Alemany”.
Les sessions didàctiques se celebren a la sala Luis García Berlanga i sala 7 de la Filmoteca Valenciana, totes dues a l’edifici Rialto. La programació està formada per projeccions, debats i tallers. A més, se celebren sessions al Teatre Arniches d’Alacant.
La programació completa es pot consultar a la web de l’IVC, dins l’apartat de didàctica. El termini dinscripció per a les activitats de didàctica de cinema de lIVC es va obrir el 15 de setembre. Les inscripcions han de fer-se per part del professorat a l’adreça electrònica didactica_audiovisual@ivc.gva.es.
El telèfon de contacte és 962 753 492 i el WhatsApp 660 123 438. L’horari d’atenció és de les 9.30 a les 14.30 hores.
Programació didàctica del curs 2025-2026
Dins de les novetats d’aquest curs, destaca la col·laboració amb la Mostra de València, amb el taller ‘Des d’una altra mirada’, una proposta de cinema inclusiu que convida els estudiants a viure l’experiència fílmica des de perspectives diferents, a través de la projecció de quatre curtmetratges adaptats per a persones amb diferents capacitats sensorials. És una activitat gratuïta, adreçada a alumnes d’ESO, Cicles Formatius i Batxillerat, amb què s’inicia la programació per al curs escolar 2025-2026.
Altres propostes interessants són les activitats de difusió del cinema valencià, amb títols actuals com ‘L’àvia i el foraster’, de Sergi Miralles, així com la col·laboració amb la Universitat de València, amb el projecte ‘Joventut, gènere i entorn rural’, dins del qual es projectaran les pel·lícules ‘L’aigua’, d’Elena López Riera i ‘La Elena López Riera’. Totes aquestes activitats són gratuïtes i s’adrecen a estudiants d’ESO, Batxillerat i Cicles formatius.
L’IVC continua insistint en la importància de la preservació del patrimoni audiovisual, així com en l’aprenentatge del llenguatge audiovisual, mitjançant les activitats ‘Què és una Filmoteca?’, ‘Orígens del cinema’, ‘Pensar el Pla’, ‘Móns Imaginaris. L’escenografia com a art cinematogràfic’ i ‘L’expressió cinematogràfica al cinema’.
També s’hi inclouen propostes relacionades amb la programació regular de la Filmoteca, com la sessió ‘Pioneres del Cinema’, una aproximació a algunes de les directores cinematogràfiques més destacades en els primers anys de la invenció del cinema; l’activitat ‘Pensar un film: El Havre’, pel·lícula inclosa al cicle dedicat al director Aki Kaurismaki, o la sessió dedicada a ‘L’home elefant’, inclosa dins el cicle de David Lynch.
La programació també ofereix propostes per a Infantil i Primària, amb sessions dedicades a l’animació: ‘Contes d’ombres’, ‘Cassarem un ós’ i ‘Frida’, juntament amb pel·lícules protagonitzades per nens, com ‘L’última pel·lícula’, dirigida per l’hindú Pan Nalin, en què es narra una història sobre l’amor. També es mantenen les sessions dedicades a donar a conèixer les primeres pel·lícules de la història del cinema amb les activitats ‘Magos del cine’ i ‘Còmics del cinema mut’.
Al marge de les projeccions a la Sala Berlanga, també s’hi inclouen tallers a la Sala 7 de l’edifici Rialto com ‘Històries que giren’, una aproximació a la prehistòria del cinema i les joguines òptiques, precursors de la invenció del cinematògraf; Del manga a l’anime, en què es realitzarà un treball de debat i creació en relació a les adaptacions més conegudes de la literatura màniga a l’entorn audiovisual de l’anime, i Drets animats, un taller cooperatiu en què estudiants de diferents centres realitzaran una obra audiovisual en stop-motion, sota la direcció del valencià, Emilio Martí.
A més, destaca la presacia de la directora valenciana Laura García Andreu, candidata als premis Goya el 2025, que impartirà la sessió “Què és un Documental?”; una activitat dedicada a la relació de la literatura de Vicente Blasco Ibáñez amb el cinema, i la projecció de dos clàssics: ‘Plácido’, de Luis García Berlanga i ‘Tiempos Modernos’, de Charles Chaplin.
Informació i Foto: Generalitat Valenciana