Cultura

L’IVAM destina més de 800.000 euros a comprar obres de 19 artistes

L’Institut Valencià d’Art Modern (IVAM) incrementa la col·lecció amb l’adquisició d’un conjunt d’obres de 19 artistes, nou dels quals són dones, per un valor global que supera els 800.000 euros. Entre els treballs adquirits s’hi inclouen tot tipus de manifestacions artístiques, des de pintures, escultures, instal·lacions, fotografies o dibuixos.

Les noves adquisicions confirmen el compromís de l’IVAM amb la producció contemporània a la Comunitat Valenciana, aposten per obres de referents històrics de l’art contemporani, com Otto Peine o Miroslaw Balka, i aprofundeixen en la inclusió de dones artistes en diferents moments de les trajectòries.

El llistat inclou treballs de Miroslaw Balka (Polònia, 1958); Otto Piene (Laasphe, 1928 – Berlín, 2014); Gina Pane (Biarritz, 1939 – París, 1990); Dadamaino (Milà, 1930 – 2004); Jordi Teixidor (València 1941); Gabriel Cualladó (Massanasa, València, 1925 – Madrid, 2003) o Antoni Miralda (Terrassa, Barcelona, 1942).

També de Patricia Gómez (València, 1978) i Mª Jesús González (València, 1978); LUCE (València, 1989); Azucena Vieites (Hernani, 1967); Andrea Canepa (Lima, 1980); Alejandro S. Garrido (Madrid, 1986); Claudia Pagès (Barcelona, 1990); Fermín Jiménez Landa (Pamplona, 1979); Belén Rodríguez (Valladolid, 1981); Ángela García Codoñer (València, 1944); Nico Munuera (Lorca, 1974) i Diego del Pou (Valladolid, 1974).

Entre les peces adquirides destaquen obres de creadors històrics internacionals, com ara l’alemany Otto Piene, fundador juntament amb Heinz Mack del grup ZERO, un col·lectiu fonamental de l’art de postguerra europeu.

La col·lecció també s’amplia amb la incorporació d’una escultura de Miroslaw Balka, un dels artistes polonesos més destacats i un dels escultors més rellevants de la seva generació. Un altre exemple és la peça ‘Moduli sfasati’ (1959-60) d’Eduarda Emilia Maino, coneguda com a Dadamaino, fonamental per comprendre l’abstracció geomètrica i les seves derives als anys seixanta del segle passat a Itàlia.

Dones artistes

L’adquisició de l’obra de Dadamaino aprofundeix, així mateix, en la inclusió de dones artistes en moments diferents de les seves carreres. L’aposta de l’IVAM inclou creadores imprescindibles dins de les pràctiques amb el cos, com Gina Pane o Claudia Pagès, artistes com Ángela García Codoñer, Andrea Canepa o Belén Rodríguez, que deconstrueixen el treball tèxtil com a element de vinculació a la identitat femenina, i dones que treballen el pensament feminista, com Azucena Vieites.

L’IVAM també afegeix a la col·lecció l’obra ‘Falla aquàtica’ d’un dels artistes conceptuals més destacats del país: Antoni Miralda. L’obra i el títol remeten a la popular tradició valenciana de les falles. Miralda va comptar amb la col·laboració del mestre faller Manolo Martín per a la seva elaboració.

Una altra línia fonamental és l’aposta de l’IVAM per artistes valencians, com Jordi Teixidor, sumant a la seua col·lecció un oli de grans dimensions que porta per títol Final de partida.

El museu també adquireix un conjunt de 684 polaroids de Gabriel Cualladó, Premi Nacional de Fotografia el 1992. Aquestes obres no només amplien el corpus de l?artista que ja posseeix el museu, sinó que entren en diàleg amb altres creadors que treballen amb la imatge d?una forma més experimental.

Seguint la línia d’apostar per la creació contemporània, propera en el temps i en el context, propera a nivell geogràfic, l’IVAM adquireix una instal·lació del duet de valencianes Patricia Gómez i Mª Jesús González, un conjunt de peces de l’artista urbà LUCE i una obra de Nico Munuera.

De Fermín Jiménez Landa, un creador que forma part del context cultural valencià, se’n compra una instal·lació formada per un vídeo, publicacions, objectes, dibuixos i fotografies, mentre que d’Alejandro S. Garrido s’adquireix una sèrie de fotografies en color que completa la col·lecció de fotografia contemporània de l’IVAM vinculada al context urbà.

La llista de noves adquisicions es completa amb una obra audiovisual de Diego del Pozo, que treballa des de les polítiques dels afectes.

Informació i Foto: Generalitat Valenciana

Deixa un comentari

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Descobriu-ne més des de Notícies Dígitals

Subscribe now to keep reading and get access to the full archive.

Continua llegint