L’IVAM acull l’exposició de Cristina de Middel ‘Apoteosis Now’
L’Institut Valencià d’Art Modern (IVAM) ha presentat l’exposició ‘Apoteosis Now’, un projecte de la fotògrafa alacantina Cristina de Middel que reunix 252 imatges disposades com una ‘explosió fotogràfica’ en la galeria 6 del museu.
La presentació de la mostra ha comptat amb la participació de la secretària autonòmica de Cultura, Marta Alonso; la directora de l’IVAM, Blanca de la Torre; el comissari de l’exposició Iván de la Nuez; i l’artista Cristina de Middel (Alacant, 1975).
La secretària autonòmica de Cultura ha destacat que de Middel és “una de les creadores més rellevants de la fotografia contemporània internacional” amb una “trajectòria extraordinària”, que inclou reconeixements com el Premi Nacional de Fotografia en 2017 i, més recentment, el Premi Princesa d’Astúries com a presidenta de l’Agència Magnum. És considerada una artista pionera que ha contribuït a definir el llenguatge del fotoperiodisme modern.
L’exposició, que s’exhibirà en el Centre Julio González del 20 de maig al 12 d’octubre, és un projecte específic per a l’IVAM que reunix 252 fotografies de distint format. “A diferència d’exposicions anteriors de l’artista, ací l’allau visual de Cristina de Middel no s’organitza en sèries, sinó que estan disposades com si es tractara d’una explosió fotogràfica o d’una cataracta”, ha explicat Blanca de la Torre.
Iván de la Nuez ha apuntat que el títol d’‘Apoteosis Now’ no és un simple joc de paraules. Davant de l’apocalipsi, l’apoteosi té una potència del possible, d’obrir-nos una finestra per a reflexionar sobre la saturació d’imatges actual. “També fa referència a la traca final, a la mascletà, al final apoteòsic”, ha rematat Cristina de Middel sobre l’exposició que mostra “tot alhora” al mateix temps. “L’única concessió que faig a la salut mental del públic és que les fotografies estan ordenades per colors. Tota la resta està dissenyat i pensat perquè no tinga cap connexió”, ha sentenciat.
El públic que s’acoste fins a la sala es trobarà amb un gran collage del mateix treball de l’artista en el qual no hi ha un fil conductor, ni temes, ni seqüències. “Ni tan sols hi ha penjada una foto en paral·lel a una altra per a generar eixa confusió”, ha relatat de Middel. L’objectiu, segons les seues paraules, és “activar el sentit crític” de l’audiència i qüestionar la sobresaturació d’imatges actual.
“Tenia moltes ganes de deixar de treballar contant històries, ja hi ha molta gent contant-me històries. De sobte, fins i tot el xampú té un relat i una narrativa, tot és narrativa i has de controlar el relat. Estic un poc cansada del relat, necessite parar-me a pensar”, ha manifestat Cristina de Middel sobre l’exposició en la qual ha recuperat fotografies que s’havien quedat “òrfenes de projectes, encàrrecs o viatges”. “M’agrada retornar a la fotografia una dimensió no utilitària”, ha destacat.
L’espai de la galeria acull un muntatge quasi artesanal, allunyat de la solemnitat habitual d’una exposició, amb retícules sobre les quals estan muntades les fotos per a contraposar un poc d’orde davant del caos d’imatges. L’escala que connecta els dos nivells de la sala s’ha transformat en una torre de cartó que remet a la torre de Babel i a les arquitectures precàries del sud global, com el Brasil, a on residix l’artista actualment. Blanca de la Torre ha destacat esta dimensió sostenible, ja que el muntatge s’ha fet íntegrament amb caixes de cartó reutilitzades.
El text de la sala està situat en la segona planta, al final de l’exposició. “Sempre m’ha cridat l’atenció que calga explicar les coses abans d’experimentar-les, perquè et condiciona. M’agrada donar l’oportunitat a la imatge, a la fotografia, de contar la història i després tu afiges i puntualitzes”, ha assenyalat l’artista.
El comissari ha apuntat que “no és una exposició de fotografia, és una exposició d’imatges”, i ha detallat que la ‘cataracta’ d’imatges té el doble sentit de gran cabal d’imatges i també de malaltia ocular, “una cosa que ens ennuvola la vista”.
Blanca de la Torre ha recordat l’especial atenció que ha dedicat l’IVAM, des dels seus inicis, a la fotografia i la importància d’exposicions com en ‘Apoteosis Now’ que “fomenten una mirada crítica sobre els modes en què rebem i processem la informació en el nostre temps”, ha conclòs.
Informació i Foto Generalitat Valenciana