DestacatSanitat

L’Hospital La Fe ha estat seleccionat per validar el primer prototip d’un nou escàner cerebral clau per a la detecció precoç de l’Alzheimer

El conseller de Sanitat, Marciano Gómez, s’ha desplaçat a l’Hospital La Fe per conèixer el primer prototip d’un nou escàner cerebral, el Helmet-PET, la validació clínica del qual es realitzarà en aquest hospital després d’haver estat seleccionat com un dels més idonis a nivell nacional.

Per això, Marciano Gómez ha assenyalat que la sanitat valenciana continua avançant cap a l’excel·lència i prova d’això és que la Comunitat Valenciana ha estat seleccionada a nivell nacional per validar aquest nou equipament tecnològic, que compta amb finançament del Ministeri de Sanitat, i que s’ha instal·lat a l’Hospital La Fe per ser un referent a nivell nacional i internacional”.

Durant la visita, el conseller ha estat acompanyat per la ministra de Ciència, Innovació i Universitats, Diana Morant, el gerent del departament de salut València-La Fe, José Luis Poveda, i representants de l’Institut de Salut Carlos III i del Projecte Estratègic per a la Recuperació i Transformació Econòmica per a Salut de Vanguardia, per fer seguiment del projecte.

En concret, el prototip Helmet-PET és un escàner de tomografia per emissió de positrons dissenyat específicament per al cervell. Aquest avenç és clau per a la detecció primerenca de patologies neurològiques com l’Alzheimer i altres demències. També servirà per al diagnòstic de tumors cerebrals, epilèpsia, trastorns del moviment com el Parkinson, l’avaluació del dany després d’un infart cerebral i algunes alteracions psiquiàtriques.

El conseller ha afirmat que tot finançament del Ministeri per a la Comunitat Valenciana «és molt ben rebut i en aquest cas coincideix amb l’aposta de la Conselleria de Sanitat per tota innovació que permeti diagnòstics més precisos i tractaments més eficaços. A més, aquesta és una iniciativa que es prova clínicament a la Comunitat Valenciana però l’impacte de la qual es projectarà dins i fora de prototips abans de la seva arribada al mercat”, ha afirmat el conseller de Sanitat, Marciano Gómez, durant la visita institucional al servei de Medicina Nuclear de La Fe, on es validarà el Helmet-PET.

Impuls de la investigació a la Comunitat Valenciana

D’altra banda, Gómez ha incidit en el compromís i l’impuls donat per la Conselleria de Sanitat a la investigació sanitària. Tal com ha indicat el conseller “una de les primeres mesures que vam posar en marxa en arribar a la Conselleria va ser crear una Direcció General de Recerca i Innovació específica, una mesura que sembla òbvia, però que no va existir en els dos darrers anys de l’anterior legislatura”.

A més, des de Sanitat s’ha fet un esforç important per crear el marc jurídic idoni per als professionals del sector de la recerca. De fet, “hem elaborat un decret que dignifica les condicions del personal investigador i s’ha signat el primer conveni col·lectiu de les Fundacions de Recerca Biomèdica de la Comunitat Valenciana per atraure i retenir el talent investigador”, ha puntualitzat.

Respecte a això últim, el conseller ha destacat la importància i la necessitat d’atreure i retenir el talent perquè són la base fonamental, “ja que la tecnologia sense el talent no serviria per a res, ia la Comunitat Valenciana hi ha molt personal investigador altament capacitat”, ha subratllat.

Alhora, ha recordat que una altra de les mesures que ha permès impulsar la investigació ha estat la creació de noves categories professionals, com és la de metge investigador i infermer investigador.

Equip d´alta tecnologia

L’objectiu del nou dispositiu és superar les limitacions dels sistemes convencionals i ofereix imatges d’alta resolució amb menor dosi de radiofàrmac i temps d’exposició més curts. A més, el seu disseny en forma de casc permet un millor ajust al capdavant, cosa que millora la sensibilitat i la precisió en l’anàlisi d’estructures cerebrals petites.

L’equip, modular i ergonòmic, inclou un escàner compacte, una estació de processament de les imatges amb intel·ligència artificial i una butaca motoritzada adaptable a qualsevol posició del pacient, des de tombat o amb cadira de rodes a assegut.

L’Hospital La Fe ha estat elegit com un dels dos centres hospitalaris on testar el desenvolupament d’aquest nou equip per presentar el millor entorn de validació clínica, atesos els recursos de la seva Àrea Clínica d’Imatge Mèdica i el volum i la complexitat dels pacients que atén anualment.

El desenvolupament del PET cerebral compta amb el finançament del Ministeri de Ciència i forma part d’una iniciativa de Compra Pública Precomercial, liderada pel Centre per al Desenvolupament Tecnològic i la Innovació (CDTI) i el Centre de Recerca Biomèdica en Xarxa (CIBER), i cofinançada amb Fons del Mecanisme de Recuperació i Resiliència (MRR).

Informació i Foto Generalitat Valenciana

Deixa un comentari

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Descobriu-ne més des de Notícies Dígitals

Subscribe now to keep reading and get access to the full archive.

Continua llegint