DestacatSanitat

L’Hospital Doctor Balmis posa en marxa dues sales d’electrofisiologia cardíaca amb alta tecnologia per al tractament de pacients amb arítmies

La Unitat d’Arítmies de l’Hospital General Universitari Doctor Balmis, integrada al Servei de Cardiologia, compta amb noves instal·lacions dotades d’equipament d’última tecnologia per al tractament de pacients amb arítmies cardíaques.

Aquesta actuació, la inversió de la qual ascendeix a 1,6 milions d’euros distribuïts entre l’obra d’adequació de les dues sales i l’adquisició d’un nou equip, s’emmarca en la renovació contínua del parc tecnològic del centre i consolida l’accés a l’alta tecnologia per a la millora de la qualitat assistencial i la seguretat de pacients i professionals.

Les noves instal·lacions ocupen una superfície de 233 metres quadrats, davant dels prop de 50 metres quadrats de l’espai anterior, i es componen de dues sales d’electrofisiologia cardíaca d’última generació per al diagnòstic i el tractament de pacients amb arítmies, així com l’implant de dispositius d’electroestimulació cardíaca.

La Unitat d’Arítmies ha augmentat la capacitat, passant d’una única sala a la planta baixa, a dues sales plenament equipades, en una nova zona que s’ubica a la segona planta de l’edifici d’hospitalització. «El trasllat d’aquest dispositiu permet la proximitat a les àrees de crítics, hemodinàmica i als quiròfans, cosa que permet el ràpid trasllat i mobilització de pacients complexos en cas que sigui necessari», ha explicat el cap del Servei de Cardiologia, Juan Gabriel Martínez.

Les dues sales estan equipades amb equips d’angiografia digital monoplans fixos i sistemes de navegació d’última generació. Com ha subratllat la cardiòloga Alicia Ibáñez, cap de Secció de la Unitat d’Arítmies, “aquestes dues sales de treball, que compten amb la tecnologia més puntera, faciliten la implementació progressiva de nous equips i tècniques, i també ens ha permès incrementar el nombre de procediments complexos que realitzem i superar els 850 procediments anuals, més de 4 de dispositius. Això suposa duplicar la nostra activitat”.

Precisament, aquest equip de professionals de l’Hospital Doctor Balmis ha estrenat una nova tècnica a la Comunitat Valenciana, que consisteix a implantar un marcapassos sense cables a l’aurícula. «El nostre equip té una experiència de més de deu anys en la implantació de marcapassos sense cables ventriculars i ara, gràcies al fet que es disposa d’aquestes noves instal·lacions, amb un equip radiològic de més capacitat, hem pogut tractar un pacient amb aquest nou dispositiu», ha apuntat el cardiòleg José Luis Ibáñez, adjunt de la Unitat.

Així mateix, una altra novetat possibilitada per les noves infraestructures és que es poden fer en un únic acte intervencionista dues tècniques, «l’ablació de fibril·lació auricular i el tancament percutani d’orelleta, que evitarà l’anticoagulació crònica d’aquests pacients», ha afegit.

Un altre aspecte per destacar de la nova infraestructura és que està dotada amb una àmplia sala dedicada a la preparació del pacient abans d’entrar a sala, així com per a la posterior recuperació.

Procediments diagnòstics, terapèutics i implants

Les arítmies són alteracions del ritme cardíac i es classifiquen segons la seva freqüència cardíaca (ràpides o taquicàrdies, lentes o bradicàrdies), segons la localització (auricular o ventricular), el mode de presentació, etc.

A la Unitat d’Arítmies es duen a terme estudis diagnòstics i procediments terapèutics d’electrofisiologia, així com la implantació de marcapassos, desfibril·ladors i resincronitzadors.

Quant als procediments terapèutics que es realitzen, es divideixen en els que tracten arítmies més senzilles d’abordar, com són les taquicàrdies supraventriculars, i una altra sèrie de procediments que es dirigeixen a arítmies més complexes, com l’ablació de fibril·lació auricular, que és l’arítmia més vençuda. En el cas d’aquestes darreres, que són menys freqüents, però constitueixen una malaltia greu, s’ha demostrat que el tractament pot reduir la mortalitat.

Tècniques guiades per navegació

Les tècniques guiades per navegació són tècniques percutànies, en les quals s’introdueixen catèters, a través de puncions venoses o arterials femorals, que arriben fins al cor, on es duu a terme el tractament d’ablació, que utilitza energies com la radiofreqüència, crioteràpia o altres més noves com l’electroporació per destruir petites zones.

Durant la intervenció, els professionals disposen d’un mapeig de les cambres cardíaques mitjançant sistemes de navegació d’última generació. “Aquests sistemes, que comprenen també uns pegats que es col·loquen al pacient de manera externa, generen un camp magnètic pel qual el catèter introduït funciona com un GPS i està localitzat en tot moment, sense necessitat de radiologia i amb menor risc per al pac
ajudant l’especialista a determinar la localització exacta de l’arítmia i visualitzar-la en un mapa en tres dimensions que ens permet tractar-la de manera més precisa”, ha conclòs José Luis Ibáñez.

Informació i Foto: Generalitat Valenciana

Deixa un comentari

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Descobriu-ne més des de Notícies Dígitals

Subscribe now to keep reading and get access to the full archive.

Continua llegint