L’Hospital de Sant Joan, primer centre públic de la província amb tècnica HOLEP per al tractament de la hiperplàsia benigna de pròstata
Es tracta del primer centre públic de la província d’Alacant que ha adquirit aquest equip, que ha suposat una inversió propera als 200.000 euros.
L’adenoma de pròstata consisteix en un engrandiment benigne de la pròstata, que pressiona la uretra i provoca un deteriorament de la qualitat de la funció miccional dels homes, amb dificultat per orinar, gran freqüència urinària, sensació de buidatge incomplet, etc.
És un dels problemes de salut més freqüents en l’home adult, donat que afecta la meitat dels homes a partir dels 50 anys ia un 80% dels individus de 80 anys o més, segons reflecteixen les dades de les societats científiques .
La cirurgia per hipertròfia de pròstata, quan falla el tractament farmacològic, és la segona operació quirúrgica més freqüent, després de la de cataractes, en els homes de més de 65 anys.
La tècnica HOLEP consisteix en una intervenció endoscòpica a través de la uretra. En ella, s’extirpa de forma definitiva l’adenoma prostàtic, que és el teixit que va creixent al llarg de la vida dels homes i, en alguns casos, produeix obstrucció del flux urinari.
«Té com a principal avantatge enfront de la cirurgia convencional que es practica via transuretral, de manera que no necessita d’incisió abdominal», ha subratllat el cap del Servei d’Urologia, el doctor Antonio Sánchez.
En aquest sentit, ofereix el mateix resultat funcional amb menys complicacions, ja que no produeix ferida quirúrgica, i són menors el sagnat, la probabilitat de necessitar una transfusió sanguínia, així com el temps de sonda vesical. D’aquesta manera, cal destacar la rapidesa del procés i la reducció de l’estada hospitalària.
Així mateix, l’elevada potència d’aquest làser permet la seva utilització com a tractament en pacients que presenten litiasi vesical i litiasi de l’aparell urinari en general, ja que facilita fragmentació, i fins i tot la polvorització dels càlculs (tècnica coneguda com a cirurgia intrarrenal o RIRs). També està indicat en petita patologia tumoral de la via urinària.
Els professionals del Servei d’Urologia s’han aplicat, aproximadament, en deu pacients fins a la data. Aquesta tècnica, que coexisteix amb altres procediments tradicionals, com són la resecció transuretral i la cirurgia a cel obert. La realització de cadascuna d’elles està subjecta al criteri clínic dels professionals, els quals tenen en compte quina intervenció és la indicada per a cada pacient.
A més, cal destacar que la tècnica HOLEP exigeix una important especialització i formació per part de l’equip d’Urologia que ho està duent a terme.