Les investigadores de la Universitat Jaume I porten la ciència a les aules d’infantil, primària i secundària
Una dotzena de grups d’investigació, dos instituts i un centre de la Universitat Jaume I han organitzat, amb motiu del Dia Internacional de la Dona i la Xiqueta en la Ciència, diferents activitats en centres educatius d’educació infantil, primària i secundària i visites als laboratoris de la universitat pública de Castelló, sota la coordinació del Projecte de Cultura Científica i Ciència Ciutadana de l’UJI que dirigeix el professor Lluís Martínez.
Enguany, la celebració està orientada a apropar més la tasca de les investigadores castellonenques a tota la societat i a tots els públics, per donar a conèixer el seu treball en la ciència, valorar-lo, i mostrar referents actuals i propers. D’una forma més pràctica, mitjançant converses d’investigadores i altres activitats amb l’alumnat de primària i secundària, el públic més jove coneixerà de prop el treball científic de les investigadores que les serviran de referents científics. El programa, que involucra a 12 centres i cinc localitats, s’ampliarà en edicions successives.
A més, el MUCBE a Benicarló incorpora a la seua programació l’exposició «Rostres Mediterranis de la Ciència», una mostra elaborada per la Fundació Séneca per la MEDNIGHT 2021 que inclou el perfil de 27 investigadores de l’arc mediterrani en diferents camps del coneixement. L’exposició pot ser visitada a partir del 10 de febrer en el Centre Cultural Convent de Sant Francesc.
El Dia Internacional de la Dona i la Xiqueta en la Ciència (11 de febrer) pretén incentivar la participació de dones i xiquetes en ciència, millorar les seues perspectives en la carrera investigadora i reconèixer totes les seues aportacions a la recerca científica, per aconseguir una participació més igualitària de dones i xiquetes en l’educació, en l’ocupació i en els marcs de decisió de la ciència. Les Nacions Unides establiren aquesta data en 2015, amb un esperit transformador i dins de l’Agenda 2030 per al Desenvolupament Sostenible.
ACTIVITATS PER DIA I CENTRE
Dia
Centre
Grups d’investigació
8
IES La Vall d’Alba
1er de Batxillerat
Rosa de Llanos (MicroBIO – Microbiologia dels patògens oportunistes i el seu impacte en salut humana) / projecte MicroMón@UJI
9
IES Penyagolosa
Raquel Castillo (Bioquímica Computacional)
Victoria Ibáñez (Anàlisi de formes 2D i 3D, Aprenentatge estadístic en Intel·ligència Artificial, Estereologia)
10
IES La Plana
Carolina Clausell (ChEMTECh – Enginyeria Química i Tecnologia de Materials)
10
Visita laboratoris de la Fundación Secretariado Gitano
María José Orts i Núria Vicente Agut (ChEMTECh – Enginyeria Química i Tecnologia de Materials)
Adriana Belda Peña (Institut Universitari de Tecnologia Ceràmica)
11
IES Bovalar
1er i 2on de Batxillerat
Mónica Hurtado (CPMB – Protecció de Cultius i Biologia Molecular) / projecte MicroMón@UJI
11
IES Torre del Rei
4rt ESO científic
Juana María Delgado Saborit (Epidemiologia Perinatal, Salut Ambiental i Investigació Clínica). Videoconferència
11
IES Joan Baptista Porcar
Institut Universitari de Plaguicides i Aigües
11
CEIP Vicent Marçà
Activitats per a tots els grups i tots els nivells d’Infantil a 6é de Primària
Coordina Paloma Sánchez-Bel (MICS – Grup de Senyalització Cel·lular i Integració Metabòlica), amb Julia Pastor Fernández, Maria Manresa Grao, Raquel Cerveró Sánchez, Victoria Pastor Fuentes (MICS – Grup de Senyalització Cel·lular i Integració Metabòlica), Silvia Ferrer Castillo (Bioquímica Computacional), Mitzi Ordóñez Pérez (GROC-UJI – Grup de Recerca d’Òptica), i Laidy Maidel Alvero González i Deborah Aurora Perini (BIOFISMEM – Biofísica Molecular i Processos de Transport en Membranes)
11
Col·legi La Magdalena
Institut Universitari de Plaguicides i Aigües
11
CEIP Cervantes (Vila-real)
Amelia Simó (Anàlisi de formes 2D i 3D, Aprenentatge estadístic en Intel·ligència Artificial, Estereologia), i una xerrada amb investigadores de GEOTEC la pròxima setmana
14
IES Gilabert de Centelles
Inmaculada Remolar (CEVI – Centre de Visualització Interactiva)
Per concretar
CEIP Enric Soler i Godes
Leonor Hernández (GFM – Fluids Multifàsics)
Informació actualitzada de les activitats: https://www.uji.es//investigacio/base/cultura-cientifica/pc4/acc-divulga/11-feb/base/11F2022
Informació i Foto: UJI