Les interfícies de veu, la intel·ligència artificial i els nous segments turístics protagonistes del hackathon “hackeja el teu Destí” a Torrevieja
El passat cap de setmana Torrevella va acollir la segona edició del hackathon d’innovació turística “hackeja el teu Destí”. Organitzat per la Seu de la Universitat d’Alacant a Torrevieja, amb el suport de les regidories de Turisme i Joventut del municipi i la col·laboració de l’INVAT-tur, mig centenar de participants dividits en dotze equips van treballar durant més de trenta hores ininterrompudes per dissenyar solucions tecnològiques als reptes proposats per les empreses i institucions col·laboradores, en l’àmbit de les destinacions turístiques intel·ligents. Les interfícies de veu, la intel·ligència artificial aplicada al turisme i els models de negoci per a nous perfils de turistes van ser els protagonistes d’aquesta edició, les categories principals es van dividir en dos grans grups: desenvolupament d’aplicacions i ciència de dades i intel·ligència artificial.
En la primera categoria dels equips guardonats van estar integrats, majoritàriament o totalitat, per dones (estudiants d’Enginyeria Informàtica, Enginyeria Multimèdia, Arquitectura i Turisme). El primer premi de la categoria de desenvolupament d’aplicacions va ser per a “WeeLink” amb l’app Echostory que fa ús de dispositius d’àudio intel·ligents. Amazon aposta per deixar enrere l’era de les pantalles amb Alexa i aconseguir que la veu sigui la nova interfície. A partir d’aquesta premissa, l’equip ha recollit el repte d’un dels mentors (TM Grup Immobiliari) per dissenyar una aplicació que interactuï amb la veu. D’aquesta manera, Echostory permet parlar amb diferents recursos turístics de la destinació i premiar al turista mitjançant un model de gamificació. El segon premi va ser per a l’equip “I ara què?” Que van desenvolupar taskscape, una aplicació que pretén reunir en una mateixa app a tots els artistes i artesans que exerceixen la seva activitat diàriament en un municipi, permetent crear un nou recurs turístic cultural per que el destí pugui oferir-se a un públic especialitzat. L’artesania salinera (singular de Torrevella) va ser el cas d’estudi presentat per les integrants d’aquest equip. Els premis van ser lliurats per la regidora de Turisme Fany Serrano i el Regidor de Joventut Víctor Ferrández, que van encoratjar de forma vehement la implementació de totes dues aplicacions a Torrevella. En la categoria ciència de dades i intel·ligència artificial van ser dos els equips que es van alçar amb el primer premi Dinapsis proposat per AGAMED (Hidraqua). “BCN Team” i “Crossfire” van acceptar el repte de desenvolupar un quadre de comandament predictiu del consum d’aigua a Torrevieja i ha estat tan mínima la diferència entre els dos equips, que el jurat va decidir compartir el reconeixement. El segon premi lliurat per El Sant Comunicació, va ser per “Els Espartanos” amb Just Visit una app que aposta per un assistent turístic utilitzant tècniques de “Deep Learning” (intel·ligència artificial avançada) fusionat amb tècniques de reconeixement d’imatges de la destinació. Gràcies a l’app qualsevol turista pot fer una fotografia a un recurs turístic i accedir a dades del mateix així com informació dels serveis propers (restaurants, cafeteries, comerç, etc.). Les dues categories van comptar amb premis de 800 i 400 euros per al primer i segon premi, respectivament. L’últim dels premis, amb dotació econòmica i la possibilitat d’implementar l’app en el marc del territori autonòmic, va ser lliurat per INVAT-tur, valorat en 600 euros, per als membres de l’associació d’alumnes Multi Tec amb el projecte “Cuidam ! “, un projecte que aposta per un segment turístic creixent, els denominats” pet-friendly “. L’aplicació connecta a amos de mascota i cuidadors en la mateixa destinació, generant confiança i deixant al turista la llibertat de viatjar amb la seva mascota sabent que pot visitar llocs on no es permeten animals.
“Per a la realització d’aquest Hackathon la presència de mentors ha estat fonamental i més encara gràcies a la motivació extra que donen aportant premis en espècies que complementen els econòmics”, tal com afirma José Norberto Mazón, coordinador acadèmic de la Seu Universitària de Torrevella . D’aquesta manera, el Premi SolidQ va ser per a l’equip “Umbrella Tour”; el premi LynxView per “Take a Break”; el premi Nouss Inteligence va recaure també en l’Equip “Weelink” i el premi Elecgy es va compartir entre els equips “Overcats” i “Take a Break”. També hi va haver mentors de l’empresa Hopu, de l’associació local Projecte Mastral, així com de la Universitat d’Alacant (tant de l’Escola Politècnica com de l’Institut d’Investigacions Turístiques) .Aquest any, gràcies a la col·laboració de Agamed, els participants i mentors van poder gaudir d’una zona chill out amb degustació de Muspell, un hidromel creada per alumnes de la Universitat d’Alacant i l’actuació d’un DJ. Aquesta segona edició va comptar amb participants de diferents punts de la província d’Alacant, Múrcia, Castella-la Manxa i Catalunya.
Informació i Foto: http://www.web.ua.es