Les donacions de sang tornen a nivells previs a la pandèmia a la Comunitat Valenciana
El Centre de Transfusió de la Comunitat Valenciana (CTCV) va finalitzar l’any 2021 amb un total de 171.529 donacions de sang, xifra que recupera els nivells prepandèmia.
En aquest sentit, la consellera de Sanitat Universal i Salut Pública, Ana Barceló, ha destacat que “la Comunitat Valenciana és referent en generositat”. “Estem molt sensibilitzats amb la necessitat de sang als hospitals. Som plenament conscients que qualsevol persona, en algun moment de la seva vida, pot necessitar una transfusió i que, un gest tan senzill com altruista permet salvar vides i millorar l’estat de salut de moltes persones malaltes”.
La directora del Centre de Transfusió, Cristina Arbona, també ha agraït la sensibilitat de la ciutadania: “Els hospitals van reprendre la seva activitat i fins i tot van accelerar el ritme l’any passat, i malgrat trobar-nos encara en pandèmia i suportant diferents onades, havíem de tenir sang per atendre les necessitats dels pacients. Gràcies una vegada més, sobretot als donants habituals, ha estat possible cobrir aquesta demanda”.
La distribució per províncies de les donacions de sang durant el 2021 va ser: 92.687 unitats a València, 18.690 a Castelló i 60.152 a Alacant. Aquestes donacions van ser possibles gràcies a la generositat de 111.740 persones, que en molts casos van acudir a donar més d’una vegada, de fet, el 2021, l’índex de repetició va ser de l’1,53%.
D’altra banda, el CTCV va realitzar durant l’any passat un total de 4.644 sortides amb els equips mòbils (2.395 a València, 1.775 a Alacant i 474 a Castelló). En la majoria dels casos es van poder recuperar els punts de donació als centres sanitaris, excepte en pics puntuals de la pandèmia i moments de vacunació.
Pel que fa a la captació de donants, els punts principals de trobada (universitats, centres de formació professional, instituts, col·legis, grans esdeveniments o programes educatius) no es van poder mantenir de manera contínua l’any passat, cosa que va afectar la xifra de primers donants. Així, el 2021, hi va haver 13.575 donants nous: 7.438 a València, 4.579 a Alacant i 1.558 a Castelló.
Pel que fa al gènere, el 2021, van donar un 55,68% dels homes i un 44,32% de dones. Els percentatges s’igualen més si es té en compte que les dones només poden donar tres cops l’any i els homes quatre.
Per franges dedat; el 26,2% dels donants tenia entre 18 i 35 anys; el tram de 36 a 45 anys va concentrar un 23,4% dels donants, i els d’edats compreses entre 46 i 65 anys van representar el 50,4%.
Un total de 456 nadons alimentats pel Banc de Llet
El banc de llet de la Comunitat Valenciana va distribuir durant l’any 2021 un total de 889,91 litres de llet pasteuritzada a les plantes de nounats de l’Hospital Universitari i Politècnic La Fe, Hospital Clínic, Hospital General d’Alacant, Hospital d’Elx, Hospital General de Castelló, Hospital de Sant Joan d’Alacant i Hospital Quirón Salud.
A més, s’han registrat 246 mares que han donat per primera vegada (139 a València, 78 a Alacant i 29 a Castelló). En total, la generositat de 308 donants va permetre distribuir llet materna a 456 nadons.
Banc de Teixits
El balanç del banc de teixits de la Comunitat Valenciana, durant el 2021, també és positiu ja que s’han beneficiat 1.237 pacients de xips d’esposós, teixit osteotendinós i d’altres.
El banc de còrnies, per la seva banda, va aconseguir 624 còrnies i en va distribuir 456 per a trasplantaments a pacients en el seu segon any de vida. El Centre de Transfusió de la Comunitat Valenciana s’encarrega de la recepció, l’anàlisi, el processament, la validació i la distribució de les còrnies.
Registre de Donants de Medul·la Òssia
Durant el 2021, es van inscriure a la Comunitat Valenciana un total de 1.112 nous donants en el registre de medul·la òssia (Redmo per les sigles). D’aquests, 374 eren d’Alacant, 603 de València i 135 de Castelló. Per gènere, 406 van ser homes i 706 dones.
Informació i Foto: Generalitat Valenciana